Sv: Avstånd

Ja det borde vara lâttare för dig att "rida" pâ bommen

Det enda sättet att fâ hästen att "se" avstândet är att rida enligt den amerikanska skolan, alltsâ ur din rytm....men dâ mâste du vara iskall och lâta hâsten göra sina fel innan den lär sig att rätta sig själv i rytmen sâ att en bra rytm alltid tar den till ett bra avstând. Och det är inte lätt, om du ser att du "ligger stort" vill du antagligen rida en mer. Om du rättar hästen och rider ditt avstând mer än ur rytmen behöver inte hästen rätta sig själv. Man mâste vara lite kylig:cool:

Sedan rider man hellre till en punkt där du vet typ 5 sprâng kvar än att du rider "pâ" hindret. Rid pâ 5 sprângspunkten i stället. Du kan börja med att rida till 3 sprângspunkten, det är lättare

fnorr skrev:
Ja det borde vara lâttare för dig att "rida" pâ bommen

Jag skrev att jag inte menade avsprångspunkten utan hur långt det är mellan mig och hindret. Bommen framför hjälper mig precis lika mycket som hinderstöden när det gäller att få en känsla av hur långt det är till hindret.

fnorr skrev:
Det enda sättet att fâ hästen att "se" avstândet är att rida enligt den amerikanska skolan, alltsâ ur din rytm....men dâ mâste du vara iskall och lâta hâsten göra sina fel innan den lär sig att rätta sig själv i rytmen sâ att en bra rytm alltid tar den till ett bra avstând. Och det är inte lätt, om du ser att du "ligger stort" vill du antagligen rida en mer. Om du rättar hästen och rider ditt avstând mer än ur rytmen behöver inte hästen rätta sig själv. Man mâste vara lite kylig:cool:

jag fattar nada :angel:

Om dig ja, eftersom det är du som har problem med att förklara :rofl:

Nä, men du tror inte du kan utveckla dig lite mer? :bump: Eller använda andra ord, som jag är van vid, hmm, ska vi ta svenska? :D

Ja du kan ha rätt, jag har bott utomlands i 18 âr och pratar ft nästan bara engelska. :crazy:

Ugh, känner mig som om jag kommer frân en annan planet....men vem är hon:crazy: :confused: ?

fnorr skrev:
Ugh, känner mig som om jag kommer frân en annan planet....men vem är hon:crazy: :confused: ?

Haha, ojoj :D Hon är blond med silikonbröst. Varit med i playboy tror jag. Också var hon med i filmen "Boattrip" (ungefär som Eurotrip) där hon spelade den svenska tjejen.

EB_ skrev:
Skulle en bom framför hindret hjälpa hästen att se avståndet fram till hindret?

Jaa..Det vet du väll Fnorr??
En avsprångs bom hjälper hästen att se när den skall hoppa av..

zoowie skrev:
Jaa..Det vet du väll Fnorr??
En avsprångs bom hjälper hästen att se när den skall hoppa av..

Ja du har rätt det hjälper den att veta NÄR den ska hoppa av, men det lär den inte att SE ett avstând fram TILL ett hinder. Vi har använt det när ryttarna varit väldigt osäkra, men nu är det ett tag sedan vi hade ngn sâdan(ryttare alltsâ). Jag tânkte bara pâ ryttaren, blev lite snurrigt....:crazy:

avsprånsgpunkten på hinder ska vara lika långt ifrån som hindret är högt.
Även om man tränar på bommar så gäller det att träna på det.

fnorr skrev:
Ja du har rätt det hjälper den att veta NÄR den ska hoppa av, men det lär den inte att SE ett avstând fram TILL ett hinder. Vi har använt det när ryttarna varit väldigt osäkra, men nu är det ett tag sedan vi hade ngn sâdan(ryttare alltsâ). Jag tânkte bara pâ ryttaren, blev lite snurrigt....:crazy:

Okey?..fattar inte riktigt vad du menar..Ja är trögfattad, så försök att förklara på ett annat sätt om det går!
Tänker du på ryttaren?..men, vi pratade ju om Hästen..

En bom framför hindret hjälper ryttaren och hästen att hitta rätt avsprångspunkt. Men bommen hjälper inte ryttaren eller hästen att uppskatta hur långt det är till avsprångspunkten.

Förstår du?

caos skrev:
avsprånsgpunkten på hinder ska vara lika långt ifrån som hindret är högt.
Även om man tränar på bommar så gäller det att träna på det.

Eehmm, du svarade mig. Var det meningen?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka