Skyman

Trådstartare
Hejsan! Jag skulle behöva lite tips på övningar som hjälper/tränar hästen och mig på att bedömma avståndet fram till hindren. :p
Jag och hästen kommer inte riktigt överrens till 100% om vi skall korta eller länga. Det blir ofta fel ett par ggr innan vi tillslut kommer överrens.

Nu får ni dela med er av alla övningar ni gjort och fungerat bra :idea: :D

Sv: Avstånd

Ett tips är att galoppera över (en) bom/mar! :idea: Då kan man helt koncentrera sig på avståndet och man behöver inte tänka på själva hoppet dessutom. Tänk på att bommen ska vara i mitten av galoppsprånget så avsprångspunkten blir ca. 1- 1,5 meter ifrån. Jag brukar även mäta upp avstånd när jag är ute, typ. den grästuvan ska vara en avsprångspunkt och sedan försöker jag måtta in.

En jätte bra fråga då jag har problem med att beräkna när man skall ge avstamp?:confused: så jag hoppas du får bra svar!och kommer följa denna tråd med stort intresse!:banana:

Kissing Spine skrev:
Ett tips är att galoppera över (en) bom/mar! :idea: Då kan man helt koncentrera sig på avståndet och man behöver inte tänka på själva hoppet dessutom. Tänk på att bommen ska vara i mitten av galoppsprånget så avsprångspunkten blir ca. 1- 1,5 meter ifrån. Jag brukar även mäta upp avstånd när jag är ute, typ. den grästuvan ska vara en avsprångspunkt och sedan försöker jag måtta in.

I mitten av galoppsprånget? :confused: Då blir det ju inget språng över bommen.

EB_ skrev:
I mitten av galoppsprånget? :confused: Då blir det ju inget språng över bommen.

Om det bara är en bom på marken är det inte många hästar som tycker det är värt att hoppa =)

Ett bra tips är att rida på en stor volt och lägga en bom på den, och öva att få den mitt i språnget. Kan ni öva att öka och m inska också! =)

Mja, som Lina_ skriver så hoppar ju inte hästar över bommar. och i vilket fall som helst om du ska komma rätt över bommen måste du hoppa av 1-1,5 meter ifrån. Det är själva avsprånget som är viktigt.

Kissing Spine skrev:
Mja, som Lina_ skriver så hoppar ju inte hästar över bommar. och i vilket fall som helst om du ska komma rätt över bommen måste du hoppa av 1-1,5 meter ifrån. Det är själva avsprånget som är viktigt.

hmm säg inte sådär, jag red en häst den hoppade över allt inklusive bommar som LÅG på marken inte upplyft eller så bara låg..

Jag har inte sagt något om att hoppa över bommen.

Kissing Spine: Menar du att hästen ska ta ett helt språng över bommen eller att den ska landa "på" bommen?

Hon menar givetvis att hästen ska galoppera över bommen med ett galoppsprång, inte komma för nära, inte för långt ifrån.
Det är väl inte så svårt att förstå :confused:

räkna högt, det hjälper mer än man tror.. sitter man tyst så blir det lätt "2/3/4 och 1/2/3 och oj hoppa nu?"
och ta gärna sikte ca 10 meter innan hindret och försök att få det till avsprånget och räkna ner mot hindret, 10 meter ifrån "3", 6-7 meter ifrån "2", 3 meter ifrån "1", och "HOPP"..
träna på bommar, låga hinder och kanske lite mer hinder, det är faktiskt lättare när det bli mer hinder för då känner man lättare om hästen har kort galopp eller lång galopp för hästen samlar sig innan hindret och ha ofta bestämt sig själv för ett avstånd innan du har det.. :)

emelit skrev:
Hon menar givetvis att hästen ska galoppera över bommen med ett galoppsprång, inte komma för nära, inte för långt ifrån.
Det är väl inte så svårt att förstå :confused:

Nej igen alls, detta är inte förvirrande:

Kissing Spine skrev:
Tänk på att bommen ska vara i mitten av galoppsprånget så avsprångspunkten blir ca. 1- 1,5 meter ifrån.

Ja :confused:. Om du räknar med att hästens galoppsprång är 3 m långa så måste du hoppa av 1,5 m ifrån bommen för att landa 1,5 m bakom bommen (ca). Alltså har du bommen i mitten av språngkurvan, på samma sätt som du har hinder i mitten av språngkurvan när du hoppar dem.

du kan äva på att lägga ut 2 bommar efter varandra med ca 20 meter i mellan man kann rida på olika många galoppsprång... alltifrån 4-12 galoppsprång beroende på hur hästen är..

En galoppbom framför hindret hjälper hästen att komma rätt och dig att få rätt känsla när ni kommer mot hindret.

Skulle en bom framför hindret hjälpa hästen att se avståndet fram till hindret?

fnorr skrev:
Nej det är enbart för ryttaren....

Så jag skulle alltså enklare kunna avgöra avståndet fram till hindret (inte avsprångspunkten) med en bom?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka