V

veronica_85

Tänkte bara höra om någon kan lite ungefära avstånd för tex studs, och cavaletti bommar i trav. Om man ska få en travare att llära sig hoppa hon är ca 160 och har normala steg som stor häst.
Men som sagt på ett ungefär..:banana:
Mycke tacksam för tips om hoppning med travare.;)

Sv: Avstånd

Man brukar säga 3,0 - 3,25m för galoppbom, ca 1,10 m för travbom (beror på hur stort steg din häst har och om du skall träna lite samlat eller lite mer "lös" häst) 3-3,5 för studs.
Hittar du ett avstånd som passar din häst på liggande bommar så skall du sedan korta avsåndet med ca 10 cm när du har upphöjd cavaletti.
Bommen skall före hinder ligga 3,0-3,25 (med galoppanridning) och efter hindret 3,5! I travanridnig tror jag att det brukar vara 2,5, men är inte riktigt säker.
Detta är lite grova drag på det hela! lycka till med träningen ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
591
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka