Avstånd vid studs

Sv: Avstånd vid studs

jag har en maxad D-ponny, vilket avstånd ska jag har imellan studsen? ska vara tre hinder. :)

vilket avstånd ska man ha när man hoppar studs?

Hej,jag har tänkt att hoppa studs med min häst men jag vet inte vilket avstånd jag ska ha mellan hindrena.vet ni det? min häst är 1.65cm hög.tar normal långa galoppsteg.hindrena ska ligga på ungefär höjden 60cm.:)

Sv: vilket avstånd ska man ha när man hoppar studs?

2,50 eller 3m är det vanligaste, har det ialla fall till min häst, 167 i mkh och stor galopp.

längden kan du ju variera om du vill att hästen ska korta sig eller länga sig, en stuts med många hinder t ex 5-6 st så kan du ju alltid höja de 2 sista hindrena och länga avståndet en liten bit.

Snor tråden lite:

Vid galoppbommar, vad kör ni för avstånd då? Har bara använt galoppbommar till ponny innan, nu har jag ett fullblod på 171cm som dessutom har stor galopp, så det blir inte riktigt samma sak :p Förstår att jag får prova mig fram, men vart kan vara lagom att börja?

galopp bommar har jag också 2,5 -3m mellan ^_^ har det till alla hästar först och sen är det bara att justera fart/ steget på hästen och/eller avståndet på bommar.

tycker dock det är svårare med trav bommar att få dom rätt.
brukar ha 1,10m på dom

Skulle gissa på 2,80m-3m för din häst.

Har bara hoppat studs på träning och då har tränaren ställt upp studsen, så vet inte riktigt vad min c-ponny har för avstånd där. Men i kombinationer på ca 1m behöver hon minst 6 meter mellan hindrena om hon ska ha in 1 galoppsprång, och då är hon ändå bara 134cm. Hon är väldigt storgalopperad och pigg(!). Blir till att hålla i henne på tävling ;). Så jag antar att det är ganska stort studsavstånd för att vara till c-ponny

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
388
Senast: Freazer
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 571
Senast: co-SMAD4
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka