Avstånd mellan skacklarna

E

emci

På ett ungefär hur brett brukar tex en fjording har mellan skacklarna på det smalaste stället på vagnen den drar.
Har ringt runt på en del vagnar som ska passa för typ grov c-poony och alla verkar vara för smala för min häst.
Mätte min häst igår och jag fick 45-50 cm (inte lätt att mäta). Och de vagnar (rockard) jag ringt på verkar ha ca 40 cm på det smalaste stället.

Hur tajt ska det vara mellan skacklarna och hästen?
Är ju nybörjare på detta och vill ju inte köpa nåt som skavar och gör min häst illa.

Sv: Avstånd mellan skacklarna

Vad har du för sele? Har du höga skakelfästen? Är vagnen byggd för höga skakelfästen?

Om det inte är höga skakelfästen som gäller måste du ha bredare mellan skaklarna. Skaklarna ska ju inte trycka in i hästens sidor.

Jo, det hade ju varit det optimala men känner ingen som har en vagn som skulle kunna passa.

På min nordsvensk hade jag 60 cm som jag breddade till 65 så det blev lite svängrum. (ca 5 cm på var sida, hästen gillade inte när skaklarna klämde, förståeligt nog).
Hästen var 150 cm.

De flesta rockarder går enkelt att bredda där fram.
Jag satte ena skakeln i dörrkarmen och drog i den andra, klart! Är ändå ingen klen vagn.

Är det så enkelt att bredda skaklarna? Trodde att man var tvungen att värma om den mm och det är ju en del jobb med det.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: skuggi
·
Körning Nu ska jag ta tag i körningen igen, dags att köra in för vagn och inte bara redskap. Jag tänkte att jag skulle införskaffa mig en rejäl...
Svar
13
· Visningar
6 804
Senast: Anna_
·
Körning Är i färd att köpa en rockard och sele till mitt shagyaarabsto. ska och kolla på en vagn imorgon. det står i annonsen att den är 50cm...
Svar
3
· Visningar
991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar