Avstånd mellan hörnstolpar?

MittNyaJag

Trådstartare
Vi har en "takad" uteplats i trädgården som börjar sjunga på sista versen så jag tänkte bygga ett nytt tak till sommaren. Det befintliga taket är 4 hörnstolpar, tak och en vägg.
På den nya tänkte jag göra två väggar då vi tagit ned den stora häcken som uteplatsen tidigare angränsade till.

Min fråga är dock, jag tänkte göra den nya uteplatsen något större än den gamla, 4x4 eller kanske 4x5 meter. Räcker det med en stolpe i varje hörn då eller behövs det en stolpe på mitten för att bära upp bjälkarna man lägger taket på?
Tänkte ha sånt vanligt tunnt veckat plasttak, inget avancerat alltså..

Vad bör man ha för dimensioner på ben och diverse takreglar?
Andra tips o idéer?

Sv: Avstånd mellan hörnstolpar?

Det går att få tag på 45x195 reglar i 5,30-5,40 meterslängder så vill du inte sätta en extra stolpe så går det utan.

Har du extra stolpar så kan du krypa ner litet på reglarnas tjocklek och behöver heller inte knöla så för att få hem de långa längderna utan kan ta litet kortare.

Snyggast är att slippa skarvar så jag har helst sådana fyrkantiga stolpar typ 10x10 cm, så sågar jag ut för regeln i ovankant så blir det en bra ihopfogning med regeln.

Men allt beror ju på om du vill kunna gå på det och om det skall kunna bära snö osv...

//Waern

Jag har inte tänkt promenera omkring på taket men det lär ju kunna bära snö.

Låter bra att 45x195 klarar hela spännvidden! "Bakkant" där jag tänkt ha vägg kan jag ha extra stolpar men där jag inte ska ha vägg vill jag helst slippa ha en stolpe i mitten. Då ska jag ta och rita och räkna lite!
Tack!

det är bara att damma av hållf kunskaperna och räkna.

du kan klara dig på 4 stolpar, om du dimensionerar för det.

allvarligt talat ska du köra lekt och reglar så ser jag inte problemet med om det är 5meters längder eller 4, inget dera ryms i bilen och således behövs släp/takräcken och då kvittar det..

eftersom du ska ha två väggar (tolkar det som upp till taket) så kan du ju utan större problem ha fler stöttor för taket i de väggarna.

som sagt du får räkna på vad det behöver bära.. 20kvadrat+självvikten av konstruktionen+ erfodrad bärlast som beror på vilken klimatzon du bor i.

Jag har 45x195 på min lösdrift. En regel per 60 cm. Spännvidden är 5 meter så det sticker ut 15 cm på vardera sida.
Det var ett fuskbygge i all hast så taket är typ helt platt. Eller ja lutar väl några futtiga centimetrar så vattnet rinner av hjälpligt.

Dock stod det hela vintern med all snö utan att jag ens funderade på att skotta av det.

Just där jag bor brukar vi ha mycket snö även om det klassas som snözon 2. Carport och rel nybyggd ekonomibyggnader är byggda enl snözon 3.

5,40 reglar brukar jag köra i hästtransporten.

//Waern

Nu är ju jag totalt byggamatör och gjorde en fin liten skiss i paint. :D

Transporten känns som sista problemet, vi har både biltransport och hästtransport och inte nödvändigtvis allt för långt att köra virke så det löser sig...
Försökte sammanfatta lite tankar och ideér i min skiss;
pergolan.jpg

Tänker jag helt galet så rätta mig gärna! Lär försöka budgetera lite inför inköpen... :)

Senast ändrad:

Inte så säker på att jag begriper hur du menar men börjar med att länka till denna karta där du kan se vilken snözon du bor i..
http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2482

Några funderinger...

1. Lutning på taket. Du har inte ritat att det skall luta något alls..? Jag skulle föredra att det är litet högre till taket i framkant och lägre i bakkant. Då får du avrinning (dessutom kan du dra en stupränna i bakkant med ett rör ner till en tunna så får du trädgårdsvatten)

2. Skall den öppna sidan vara en långsida? Vilket håll lägger du bärande reglar resp de som plasten skall fästas i?

Senast jag byggde tak hade jag cc120 mellan de bärande 45x220 och cc60 mellan de 45x45 reglarna som sedan fick bära plåttaket. Men det var 30 graders lutning på det taket...
Lösdriften fuskade jag fett och lade bara 45x195 med cc60 och plåttak rätt på. Det taket är typ platt, skiljer bara några cm på fram och bakkant så snön ligger kvar.

Plasten tål mindre så du kanske måste ha tätare. I gengäld kanske mindre tjocklek. Vad säger tillverkaren/säljaren av plasttaken?

//Waern

Jo, jag lär ha taket att luta, tanken är att det ska luta så vattnet rinner av på långsidan med vägg. Det kommer inte bli något högt tak, absolut max 2 meter i överkant skulle jag tro så det är inte hela världen om jag måste skotta av det, men lite lutning lär det ju va.

Jag vet ju precis hur jag tänkt så då behöver jag ju inte rita så bra. ;)
Nej, men om man tänker att de sidorna man "ser" på den stående skissen, de kommer ha vägg, de motstående väggarna ska vara vägglösa.

Enligt snöskissen ligger jag nog på 3,0-3,5 (om det var så värdena angavs på den första bilden, var lite suddigt..)

Jag tänkte lägga de bärande reglarna (45x195?) långsida-långsida, och sen lägga 45x45 på längden att fästa plasten i.
En plastskiva är1040 bred så jag ränkte sätta de bärande reglarna så att skarvarna vilar på de bärande och sen 45x45 på lämpligt avstånd åt andra hållet.

Ska prata lite med pappsen så löser det sig nog, bara jag lyckas övertala honom om att han inte behöver hjälpa mig att bygga. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på med mitt uterum, men har kört fast lite. Hade tänkt isolera och vinterbona, så att man har lite mer användning för...
Svar
5
· Visningar
2 041
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka