Avstånd mellan bokstäverna på ridbanan!

Y

yelly

Jag efterlyser någon som vet vilka avstånd man ska ha mellan hörnet på en 60-metersbana och första bokstaven på långsidan.

Jag har hört att man brukar öka det avståndet med en meter vid tävling på utebana för att underlätta hörnpasseringen, inför tex en snett igenom. Någon som mätt ut bana inför tävling som vet om detta stämmer? (Man vill ju inte gärna öva på fel avstånd liksom :smirk:)

Tack på förhand!

Sv: Avstånd mellan bokstäverna på ridbanan!

Det ska vara 6 m. Aldrig hört att man ska öka avståndet på tävling? Vi har inte gjort det på ngn klubb jag tävlat för iaf.

Har jag aldrig hört heller. En 60 m-bana är 60 m. Enda gången jag vet att banmåtten varit lite ändrade är när jag har tävlat inomhus hos vissa klubbar där ridhusets mått är lite mindre, t.ex. 18x38 m.

Men 6 m från kortsida till första bokstaven stämmer bra! (Och klarar man sig inte med 6 m för att kunna vända snett igenom så har man inte gjort någon hörnpassering överhuvudtaget och borde kanske öva lite mer på det istället för att förlänga banan... Men det är bara min åsikt.)

6 meter ska det vara, både på kort och lång bana.

Jag har mätt ut utebana inför tävling och har aldrig hört talas om att man skulle länga avståndet, då blir det ju fel avstånd till de andra bokstäverna....banan är ju 60 meter hur eller hur.

I dressyrprogramboken finns ju skiss över hur resp tävlingsbana ska se ut med bokstäver och mått, vore konstigt om inte det skulle stämma...

Ok, tack alla!

Det var som jag anade. Hörde det där med 7 meter någonstans, och var bara tvungen att höra efter om det stämde!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka