Avstånd i Pole bending

G

Geshira

Är det någon som har ett hum om vilket avstånd det är mellan "pinnarna" i pole bending?

Sv: Avstånd i Pole bending

Hejsan!!

Kolla regel boken....

Den jag har (ej senaste) står det 6,3 m. Men kolla gärna i regelbok av färskare datum...

Hej!
Tack så mycket för svaret!
Hur många pinnar brukar det handla om i en hel bana?

Ska vara med på en tävling som fullständig rookie, så jag har ingen regelbok att titta i, bara snälla Bukefalister att fråga! ;)

6 st ska det vara, och rids enl mönster i regelboken...

Skaffa regelboken, kostar dryga 100-lappen och är väl värd sina pengar om du ska tävla, så du inte blir diskad pga av en liten teknikalitet. Hör med närmsta klubb, ibland finns den tom att köpa på tävlingsplatsen...

Lycka till
Cinna

Fortfarande samma gamla regelbok:-)

27,4 m mellan tunnorna i basen, närmast start/mållinjen, och "diagonalerna" 32 m.
Hoppas du förstår...
Sedan fins det regler för hur mycket man flyttar in "konerna" om ridbanan inte räcker till.
Kolla regelboken.
Kanske rent av finns någon som tävlat BR här som kan hjälpa till att reda ut begreppen???

Lycka till
Cinna

Russinet skrev:
jaja, måste nog fixa regelbok snart.....
Var kan man köpa regelboken, har kollat på WRAS men hittar den inte!!

Hade samma fråga här ikväll och googlade på det, fick då bla upp denna sida och tänkte att nu när jag fick tag i svaret så lägger jag in det här:

Pole Bending
I Pole Bending ska den tävlande starta med flygande start och rida slalom mellan sex uppsatta stolpar med ett avstånd av 6,3 meter mellan varje.

Att välta en stolpe medför 5 sekunders tillägg till totaltiden. Likaså om den tävlande tappar sin hatt/hjälm under vistelsen på banan Två heat rids och den sammanlagda tiden är den som räknas.

Källa:
http://double-w.se/westernridning.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Westernridning#Tidsgrenar

6,3 m och 6 stolpar stämmer utmärkt :) i barrelrace är jag dock lite osäker eftersom man alltid får anpassa det efter banan, jag tänker inte så mycket på det utan bara rider :D(A) eller ja, när man kommer till vissa ställen och det är 10 m mellan tunnorna blir det lite tight :)

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
435
Senast: Freazer
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 619
Senast: co-SMAD4
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30