Avstånd för två att räkna galoppsprången mellan två bommar?

M

Miss Princess

Jag har tänkt göra en bom övning som lyder:
Två bommar som man ska räkna galoppsprången mellan. Visst man kan läggga ut bommarna och ta det antal språng men känner för men jag ska ha en ridlekton och undrar om det finns något visst antal galoppsprång men ska ha?
Jag kan ju den vanliga visan, 7m 1 galoppsprång, 10,5 m 2språng, 14m 3 språng, 17.5 4 språng. 21 m 5 språng men saken är gäller detta för bara två bommar?
För jag ska ha så att det normala är tex. 4 språng. men sedan ska de rida på 5 korta spårng och sedan sk de få igång hästarna på 3 tänkte jag.. Jag ska vara inomhus i ett litet ridhus så avständen måste ju regleras efter det också.. Det ska var till normalstora ridskolehästar!

Om ni har någon annan bomövning som är enkel för ridskolebarn får ni jättegärna tipsa mig om det!
Jätteglad för alla svar och den hjälpen jag kan få!
:bow:

Sv: Avstånd för två att räkna galoppsprången mellan två bommar?

En rätt kul övning vi brukade göra på hoppträningarna som uppvärmning var att lägga några bommar på volten som en solfjäder och galoppera över dem. Perfekt för att lära sig att hålla ordning på både bogar och galoppsprång.

Sv: Avstånd för två att räkna galoppsprången mellan två bommar?

jag skulle nog bara sätta in så många meter som t ex 4 normala galoppsprång är mellan bommarna. för det är ju inte meningen att hästarna ska hoppa över bommarna, men du kan ju iaf kanske räkna med ett halft galoppsprång efter första bommen och ett halft innan sista och sedan lägga in rätt antal meter däremellan.
har sj gjort denna övning och den är kul :D .

sen kan man ju kanske lägga ut flera bommar och att det ska vara endast ett galoppsprång mellan varje bom, så det får inte gå för långsamt eller för fort.

man kan också sätta upp två små saxhinder diagonalt över mittlinjen på banan:
...........................A
....1....................../

....2......................\

...........................C

och om man kommer i höger varv så börjar man med hinder nr 2 från C och sen ska man få in så många galoppsprång som möjligt och sedan avsluta med hinder nr 1. (man får ta ut svängarna ordentligt och ha så kort galopp som möjligt)

sedan gör man tvärtom i samma övning och ska få in så få galoppsprång som möjligt mellan hindrena. kom i vänster varv från A och hoppa på medellinjen (man hoppar alltså rakt mot C fast hindrena är diagonala, är lite läskigt kan jag säga :angel: )
vet inte om du förstår vad jag menar men...

blir lite tävling mellan ryttarna och alla gör verkligen sitt bästa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka