Avstånd för liten häst (153cm)?

Midnight

Trådstartare
okej okej det finns säkert några tusen liknande trådar men det blir för jobbigt att leta upp;)
jag skulle vilja veta allt som finns att veta ungefär. hur långt d ska vara mellan travbommar, mellan galopp bommar, hur långt en hjälpbom ska ligga framför hindret, hur långt det är mellan en studs, hur långt ett galoppsprång är så man kan räkna ut hur många galoppsrång der blir mellan en kombination......ja typ allt..:p
finns det någon vänlig själ som har lust att förklara allt detta?:D

Sv: Avstånd för liten häst (153cm)?

Det beror helt på hur stort steg hästen har. En 153-häst kan ju ha lika långt steg som en 160-häst... Men generellt kan du kanske ta "hästavstånden" och korta av dem något. Tex. studs: 3-3.5 m. Travbom innan hindret: 2-2.5 m. Komb. med ett g-språng emellan: 7-7.5 m. Komb. med två g-språng emellan: 10-10.5 m.

Är man med på träning så kommer ju alla på samma avstånd. Men så är det ju på tävling också! Så det är väl bara att vänja sig. Jag har en liten dam på 157 cm, tränar ofta med hästar som är både 10 och 20 cm högre i mankhöjd.

Det enda jag kan säga är att det känns lite smålustigt när finfina Cortez-avkomman på 1.83 m bara lyfter lite på benen för att hoppa 135-oxrarna. Vi får stampa av lite bättre.:angel:

det beror helt och hållet på hur stort steg din häst har.

jag har en egne häst på 152 och jag och m,in tränare har jobbat fram en vanlig stor häst galopp. så yu så har hon inga problem med att gå på somma avstånd som står hästarna.
Om du inte har mät ner din häst och den kommer hioppa bland dom stora hästarna och den är liten galopp. så tycker jag att du ska jobba med galoppen så den blir stor och rymmer mkt mark.

Jag hoppar stuts på avstånden 3 meter.

Precis vad jag också ville ha svar på:idea:

Tack för svaren! Jag vet tyvärr inte hur stort steg hästen har, ska nämligen ha den i sommar och har inte provridit ens än:D Men det är ju alltid bra att veta ungeför så stackars hästen inte behöver plågas genom egengjorda kombinationer;) Hittade för övrigt en jättebra sida om det här: http://www.hippson.se/1210 , för andra som också undrar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 947
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag nästan avboka ridlektionen då jag hade mensvärk. Dessutom var jag fortfarande en aning skraj för att få blodtrycksfall...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka