Avslutningar och dess klädsel

Golden_Heart

Trådstartare
Var igår på skolavslutningar. Måste säga att vissa klädsel skrämde verkligen slag på mig.
  • Basketskor (tygskor) till kjol/ klänning eller överhuvudtaget på avslutning
  • Tennisskor till kostym
  • Röd skjorta till oranga knickers
  • Shorts?
  • Munktröja och knickers och tennisskor
  • Bröstkort liten jacka, långt linne och korta shorts och basketskor?
:eek::eek:
Var har prydligheten försvunnit ifrån skolavslutningarna?:confused:

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Och jag tycker att barnen och ungdomarna ska få ha de kläder som de är bekväma i.
Mina barn kommer att ha basketkängor och klänning. De har valt sina kläder och skor själva.

Sen är det ju praktiskt för mig om de små har kläder som de kan använda igen, när de leker tex. Det är väldigt sällan som vi är borta någonstanns där man ska vara finklädd :D

Vet inte vilken åldersgrupp du tänker på men jag tycker tvärtom att det låter rätt sunt. Då slipper de mindre bemedlade ha ångest eller pekas ut.

Av samma anledning tycker jag det faktiskt är rätt beklämmande att det blivit så vanligt med bal för nior. Jag förstår att det är kul, men lider med de som kanske inte har råd. :(

Så länge de som bär kläderna känner sig bekväma och fina får de gärna ha på sig vad de vill för min del.

Min syster hade bal i år, gick ur 9:an. Det kostade en hel del. Det känns inte logiskt att köpa henne speciella kläder till avslutningen bara för att. Hon har alltid försökt vara prydlig o fått nya kläder som hon kan anv igen.

Jag har inga problem med att barnen tar på sig vad de har hemma. Hellre att alla tar på sig vad de vill, än att vissa barn står där i sina gamla kläder o får skämmas pga att deras familj ej har råd pga tex socialbidrag och inte får ngr bidrag till skolavslutningen, eller lågavlönade människor.

Modet går ju nu i att ha basketskor med klänning mm.

/Sandra, som själv gick i gamla kläder på alla skolavslutningar pga dålig ekonomi.

Och jag blir skrämd när jag ser alla dessa avslutningsklännigar i värsta Hollywoodstil. Alla pengar som läggs på håruppsättningar och smink för en jävla avslutningsbal i nian. Det gör mig kräkfärdig.
Hur kul är det för den som inte har råd ?

När jag slutade nian hade vi en som tom hade färgade linser för att matcha klänningen :p Lite överdrivet kanske.

TS: Huvudsaken alla känner sig bekväma och fina i sina kläder :)

Vliken prydligt tänker du på?
Vad jag kan komma ihåg från mina skolavslutningar fanns alla typer av kläder och skor.vissa var väldigt uppklädda, vissa hade sina vanliga kläder.

Finns väl ingen klädkod på skolavslutningar så jag förstår inte vad du är upprörd över.

Så såg nästan alla mina kusiner ut på en annan kusins studentfest. Jag kände mig för "fin" när jag såg nivån. Men huvudsaken att man känner sig bekväm i sina kläder. Hel och ren är mitt motto.

Mina ungar gick klädda i shorts och skjorta respektive klänning och kofta och till det "foppatofflor", för att de ville ha så (lågstadiebarn). De var alldeles lagom uppklädda, ungefär som alla andra ungar. Vad tänkte du dig, balklänning och lackskor?

Jag måste säga att de låter på pricken det modet som är för klasserna 1-9 och även upp till gymnasiet idag! :D

Jag är väldigt strikt med vilka kläder som passar sig, men en fin klänning och sköna skor att springa i är väl vad barn ska ha på sig? :)
Klackar och lackskor hör bättre hemma på kalas och bröllop! :)

Nu svarar jag de flesta med en gång.
För mig, men det är också så som jag är uppfostrad och jag vet att vi alla har olika bakgrund där.
Har man råd att kosta på sig kostym, då kan man fixa snygga prydliga skor till det, ej sportskor.
Göra som min partners systerson, han fick skor efter sin morfar och putsade dessa. Kostymen hade han fixat på dressman. Hade kostym på sig just för att han slutade nian.
Ren skjorta och byxor i övrigt på killarna, JA... helt okej men inte munktröja.
Neutrala skor, kanske basketskor men de med låga skaft för killarna

Till tjejerna byxor, snygg blus/linne, klänning/ kjol men absolut inte shorts.
Till detta feminina skor eller sandaletter, absolut inte sportskor eller foppa tofflor.

Men ändå måste det vara stilmässigt och matchar i färg etc.

Min mamma sydde ett par av mina klänningar under låg och mellan och jag älskade dessa. Hade någon av dem tom vid två tillfällen samt vid någon annan fest, självklart med finskor till.

För mig är det naturligt att man klär upp sig på skolavslutningar, fester etc såväl stor som liten.

Jag har en dotter som älskar sina finskor (lackskor) och klänningar. Hon älskar sina lackskor och springer med dem ofta. Jag var likadan när jag var liten.

Allt man låter/ eller får in hos sina barn speglar ens värderingar och bakgrund.

Varför får man inte klä sig som man vill? Varför måste det alltid gnällas om hur andra ser ut?

Varför skulle jag skämta? :confused:

Alla dina värderingar/ bakgrund speglar hur du gör med dina barn.

Nu svarar jag de flesta med en gång.
För mig, men det är också så som jag är uppfostrad och jag vet att vi alla har olika bakgrund där.
Har man råd att kosta på sig kostym, då kan man fixa snygga prydliga skor till det, ej sportskor.
Göra som min partners systerson, han fick skor efter sin morfar och putsade dessa. Kostymen hade han fixat på dressman. Hade kostym på sig just för att han slutade nian.
Ren skjorta och byxor i övrigt på killarna, JA... helt okej men inte munktröja.
Neutrala skor, kanske basketskor men de med låga skaft för killarna

Till tjejerna byxor, snygg blus/linne, klänning/ kjol men absolut inte shorts.
Till detta feminina skor eller sandaletter, absolut inte sportskor eller foppa tofflor.

Men ändå måste det vara stilmässigt och matchar i färg etc.

Min mamma sydde ett par av mina klänningar under låg och mellan och jag älskade dessa. Hade någon av dem tom vid två tillfällen samt vid någon annan fest, självklart med finskor till.

För mig är det naturligt att man klär upp sig på skolavslutningar, fester etc såväl stor som liten.

Jag har en dotter som älskar sina finskor (lackskor) och klänningar. Hon älskar sina lackskor och springer med dem ofta. Jag var likadan när jag var liten.
+3(
Allt man låter/ eller får in hos sina barn speglar ens värderingar och bakgrund.
Det sistnämnda är ju uppenbart, dina värderingar verkar ju rätt skeva.

Visst, det är kul att vi alla är olika. Det är bra också om att det pratas om det med kläder etc precis lika mycket som trådar hur man ska uppföra sig. Det finns de som inte vet ett dugg hur man uppför sig på skolavslutningar.

"Ett exempel på dåligt uppförande från vuxna*
På en skolavslutning, så är lokalen/ salen de är oerhört liten, alla får inte plats. Utan många står i den avgränsade korridor/ kapprum. Dörrarna är öppna till salen för att man ska följa med etc. Vad gör då folk, kacklar som värsta höns och förstör då för de som är där för att följa med i själva ceremonin.
Om vuxna gör så och har så lite respekt för själva avslutningen, var lär man då sina barn?

Din smak kanske inte är allenarådande. Kan du respektera att tjejer kanske inte ens vill ha kjol och att deras cammogröna foppor är deras finaste skor i hela världen.
Min systerdotter gick en hel sommar i en lantmännenkeps av den gamla modellen med grön genomskinlig skärm - en riktigt bonnakeps. Vad än hon hade på sig så åkte kepsen på också.
Hon älskade den för hon hade fått den av sin älskade Allan - sin plastmorfar.

Om du då hade stått där med din nedlåtande snörpighet och sett ner på de värderingar min syster tydligen överförde på henne så är det bara oförskämt - du kanske borde läsa på lite om vett och etikett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka