Avslappnningsövningar/Mentala?

M

MinAthos

Jag har en häst som spänner sig väldigt lätt, speciellt på tävlingar. Man ser det inte så tydligt att hon just blir spänd, men trycket försvinner och hon släpper rygg och samling. det kan bero på allt från grus på dressyrstaketet till att det blåser eller att det var en krokig väg till tävlingen.

Jag undrar om ni vet någon bra övning, mjälpmedel eller mental träning jag kan ta hjälp av?
Att aktivera har jag läst många tycker, men aktiverar jag henne så mycket blir hon stressad då hon alltid vill prestera så enormt!

Om ni vet något som kan lugna henne, få henne att bli mer tillfreds skulle jag vara glad. Ska testa att sätta på luva i transporten så hon inte hör så mycket, men man får ju inte ha det när man tävlar.

Ska tillägga att hon tävlar MSV C2 just nu, och det som går bäst är skolorna.

Spekulera, tipsa, allt är jag villig att testa!

Sv: Avslappnningsövningar/Mentala?

Har du testat att jogga henne lugnt och stilla på framridningen? (Väldigt basic, jag vet! Men ibland kan det mest basic lätt glömmas bort).
Hur är du själv inför tävling och på tävling? Det är lätt att man själv omedvetet är lite stressad och överför det på hästen.

I.o.m att ni tävlar på den nivån ni gör så är hon ju inte helt orutinerad av att vara ute. Hur brukar du göra mellan klasserna med henne? Om du kanske ska ha henne ute och gå runt med henne o.s.v? Och du har mat till henne i transporten?

Jag brukade alltid ha samma rutiner dag innan tävling, och den bestod jämt av utridning på en lite längre skogstur i lugnare tempo. Det gjorde att mina hästar alltid var lugna, coola och harmoniska dagen efter. Ingen hysterisk uppdämd energi ;) Brukar du släppa ut henne en stund i hage på morgonen innan du åker? Ibland kan det hjälpa oerhört också, att de fått vara ute i hagen och sträcka lite benen och äta frukosthöet i lugn och ro ute innan det är dags att åka.
Tyvärr kan det ju innebära för en själv som ryttare att man släpper ut hästen kl 3 på morgonen...

Det har du helt rätt i att det är lätt att glömma.

Jag brukar alltid ha samma varje tävling. Fodra, (efter att jag ätit) knoppa och borsta, in i boxen och äta lite hö medan jag packar. När vi kommer fram så brukar vi stå och titta lite så hon får se anläggningen. Sen rider jag fram lungt och fint, massor av pauser på lång tygel. Sällan rider jag två klasser, men om jag gör det så får hon stå och äta hö mellan klasserna.

Det där med skogstur förstår jag! Jag har aldrig testat det, men dagen efter uteritt brukar hon alltid vara lite jobbig och stel, så därför har jag aldrig vågat prova... kanske skulle ta och göra det!
Och ut i hagen kanske skulle vara smart! Som sagt blir det ju jättetidigt, men man kan ju gå och sova igen när man släppt ut :)

Jag själv har varit mycket nervös tidigare, men numera (efter ett par år på denna hästen) så har jag blivit mycket lugnare för hennes skull, för att hon ska slappna av. Men det kan ju vara omedvetet från min sida, så jag ska se om jag kan hitta nåt för mig med :)

Skogsturen blev alltid en slinga på ca en timme, med mycket skog (inte brötig skog, det vågade jag aldrig!) så hästarna fick lyfta på fötterna och man kunde arbeta hästen väldigt lätt i skritt (runda hästen på lång tygel runt en trädstam där stigen var trång o.s.v) och slutet av turen var alltid lagd så att man kunde trava och galoppera en bit. M.a.o. en väldigt lugn tur på ca. 1 timme.
Testa att rida ut dagen innan, bara ha skoj och mysigt utan någon hets och stress :) Annars kanske en lugn skrittur dagen innan kan hjälpa också? Kan ju vara bra om du tränat en del inför tävlingen för att minimera risken för träningsvärk och annat slagg :)

Ut i hagen är det bästa jag varit med om. Min förra tävlingsponny var alltid helt vansinnig på oss om hon inte fick komma ut sin lilla stund på morgonen, även om det så bara var 20-30 minuter hon hann vara ute. Ibland kan den illusionen om att allt är normalt vara fullt tillräckligt för att hästen ska känna sig tillfredställd.

Hur är hon när du åker iväg och tränar? Och du, för din egna del om du inte redan gör det, börja med mental träning ;) Tänk positiva tankar och visionera allt du ska göra på tävlingsdagen tills det är som du vill ha det i ditt huvud.

Du har jättebra tips!

Då tror jag att jag tar det första du pratar på. Att gå i brötig (jag går i riktig urskog!) terräng i låg form, böjer och grejar, för det blir ju faktiskt som lite dressyr även om det inte blir på samma sätt som på banan. Precis som du säger så blir det ju på ett mer harmoniskt sätt, och jag håller mig nog bara till skritt, för hon är väldigt het ute i de andra gångarterna. Även hagen ska jag prova, allt är värt ett försök :D

Jag visualiserar alltid kvällen före, men jag ska nog försöka lära mig mer om det och se om jag inte kan försöka utvecka och föra över det på hästen.

Du får gärna återkomma efter nästa tävling och berätta om något fungerade för er :) Håller tummarna för att något kan funka iaf!

Det allra bästa sättet för att lugna en häst är att vara lugn själv. Är du nervös eller är lite små stressad (vilket man vanligtvis är på tävlingar) så smittar det av sig på hästen. Hur är hon när du åker iväg och tränar med henne?
Är hon som vanligt då så kan hennes nervositet mycket väl bero på din.

Jag skall absolut återkomma!

Det är lite svårt att avgöra. Då är jag ju i ett ridhus, där jag är ensam i lugn och ro, utan dressyrstaket osv. Hon är en känslig och lättpåverkad häst, så det kan absolut vara jag, men jag känner inget själv, och får beröm av domare/tränare/publik för att jag sitter så lugnt på henne och inte "bråkar/stör" henne om hon blir spänd. Men om jag sätter på musik när jag rider hemma t.ex. så blir hon spändare, ja.
Håller på att bygga dressyrstaket nu!

Vi är på en rejält lägre utbildnings/tävlingsnivå än er, min häst blir också spänd, och använder det lite som ett sätt att försöka komma undan (som jag ser det).
Vi tränar regelbundet på andra anläggningar, och jag rider honom mkt i olika miljöer, och har kommit fram till att sättet att få honom avspänd är att alltid rida på samma sätt, kräva att han alltid lyssnar och när han blir spänd/skyggar/inte går fram (han kan komma in på hopptävlingsbanan och bara "frysa" fast, hopplöst att få fram honom för skänkel eller spö - grymt frustrerande) så ska han alltid gå fram för skänkel, den kampen är ju lätt att ta på en hoppträning, inte lika lätt på en tävling, men jag har fått lära mig att offra det helt enkelt.
Nu har vi kommit så långt att rider jag fram ordentligt, så som du beskrev med skittpauser och samma sätt som jag rider fram hemma med mycket lösgörande arbete, så blir han trygg o låter mig sköta "programmet", när vi kommer in på exempelvis dressyrbanan kan jag behöva påminna om fokusering, göra ett antal 8-10 metesvolter där han är väl framme på bettet och går lite för låg men svarar fram. Det verkar som att samma arbete o samma krav ger honom trygghet.
I hoppningen har vi inte lyckats komma lika långt, där ska ju han ta över hoppandet med och har då svårt att slappna av över hindren på tävling med läskiga gubbar överallt på banan, utetävlingar går mkt bättre, men inne tycker han att det är trångt o jobbigare antagligen.
Det jag menar egentligen är att jag tror att ett steg för er kan vara att din häst även går att jobba ute på uteritten, jag rider ofta ute för vi har ingen volt eller ridhus där vi står, och det är bra träning på fokusering att trimma på en vändplan eller annan yta, går ju lika bra att göra dressyrövningar där om meningen är att få hästen att jobba fokuserat, sedan avgör ju underlaget i vilken form/typ av övning.
Usch blev långt, frustrerande ämne för min del!! Ofta är det också ett steg framåt, och två tillbaka, men ser man på senste året har vi gjort jätteframsteg, han är lugn o trevlig på tävlingsplatserna och sköter sig bra på framridningen, plus att han jobbar jättebra på träning och bygger verkligen, så det bör ju bli bättre o bättre;)

Ja, jag tror att eftersom det går bättre på framridningen än tidigare, så kommer det så småningom ocså att gå bättre på banan. Man blir lite otålig ibalnd bara.
Får väl försöka jobba henne mer ute, det är dock så att hon älskar att jobba på ridbanan och inte alls ute, och hon bör hållas på gott humör ;) haha! Men ska nog börja göra det, få henne att slappna av fastän hon tycker det är svårt :)

Varför inte alltid rida till musik hemma också?
Väldigt mycket hos oss ryttare är omedvetet. Vår häst kunde gå som en klocka på framridningen, i collekt ring men när domaren sa var så god eller visslade dog hästen. Vi fattade inte varför ända tills jag råkade videofilma just detta moment. Vad gjorde ryttaren när hon hörde signalen - rätade upp sig och spände sätet och handen. Vad sa hästen? Vad tusan blev du spänd för? Är detta farligt? Nä, här gäller det att passa sig!
Detta enkla, att ryttaren rätade upp sig mer än vad hon brukade precis när hon vänder för att rida in genom staketen, gjorde att hon spände hela kroppen och det gick rakt ner i hennes känsliga häst som genast blev osäker och vågade inte gå framåt.

Haha, precis det du beskriver har varit jag! Hästen dog precis vid startsignalen... nu har jag vant mig, så jag rider faktiskt på banan numera ;)
Det är en väldigt bra idé, och jag rider en hel del till musik hemma, och vilken skillnad på henne sen då. Dock har jag inte märkt någon skillnad, varken hemma eller borta, så fort det blir musik så "dansar" hon till den. men jag kanske ska ge det ännu mer tid :)

Ja, jag tror också på att verkligen analysera sig själv. Vad är hönan och ägget här? Börjar du eller hästen att spänna er?
Ex hästen har blivit rädd för ett paraply. När du rider ser du en person komma mot banan med ett paraply och automatiskt tänker hjärnan - fäll inte upp det nu!!! Vad händer då med din kropp, jo den förbereder sig på att något ska hända = spänner till och hästen reagerar blixtsnabbt på spänningen och vips har man befäst att paraplyer eller bara tanken på ett triggar igång en spänning.

Vi hade en ponny som inte tyckte om plank med text på i hinder. Varför har vi ingen aning om. Men vad hände när dottern gick banan - oj ett hinder med plank och text! Utan att egentligen vilja så satte hon skänklarna i ponnyn mot det hindret till följd av att ponnyn undrade vad som stod på och naturligtvis stannade. Alltså tanke hos oss utlöser en rad reaktioner både hos oss själv och hästen. Intressant men jobbigt att komma från.

Jag själv har varit mycket nervös tidigare, men numera (efter ett par år på denna hästen) så har jag blivit mycket lugnare för hennes skull, för att hon ska slappna av. Men det kan ju vara omedvetet från min sida, så jag ska se om jag kan hitta nåt för mig med :)

Har du en känslig häst går det inte att "fejka" att du är lugn fast du igentligen är nervös ;) klart att hästen känner på sig att "det är nåt" med matte. (som "sickan" skriver ovan)
Lugnande örter får man kanske inte ge numera pga dopningsreglerna? (jag tävlar inte längre, så jag har inte koll på det)
Extra magnesium kan vara lugnande. Fast antar att det är om hästen fått för lite Mg innan. Men kan vara värt att kolla?
Att motionera hästen i lina eller på annat sätt innan ni åker i väg?

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår precis vad ni menar, och jag håller helt med er. Men om det är så att det är jag som smittar, så är jag fullkomligt omedveten om det för det känns verkligen inte så. Jag är den enda som kan få hästen såhär lugn, ingen annan kan ens få henne på tygel... vi är som ett team så att säga, och jag är helt öppen för att det kan vara jag, men om jag inte märker det och mina tränare inte ser det och jag får beröm av domaren för att jag är så lugn och avslappnad med henne, hur ska jag då kunna förså och ändra på mig?

Heero, jag har faktiskt funderat på att göra det. Har ibland åkt tidigt till tävlingsplatsen för att rida henne och sen ställa in henne i transporten igen. Vill dock ha samma rutiner, och det blir ju svårt när man typ måste åka vid sex...
Vi ¨håller på mycket med örter och sånt. Har gett henne magnesium (men på henne märkte jag tyvärr ingen skillnad, det gör vi på de andra). Lugnande örter, vad för nån tänker du på då? *intresserad!*

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 760
Senast: Vogue
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar