Avslappnande övningar, avslappningsträning

MissourisTopsanna

Trådstartare
Hej,

Jag kör mycket agillity med min kille och har märkt att stressen ligger väldigt "nära". Även när vi kör shaping osv kommer han lätt upp i frustrations skall, jag förenklar då genast.

Jag har börjar massera honom och det svarar han bra på även fast jag bör träna och bli bättre på det. :)

Har ni fler tips på att få hunden avslappnad? Hur gör ni efter t.ex. agillity som är en rätt "stressad" sport för att varva ned hunden? Hur förbereder ni hunden för "stress" osv.

Så många lugnande övningar och tips det bara går! :)

Sv: Avslappnande övningar, avslappningsträning

Förberedande för en stressig situation inneär för oss att vi kollar in "situationen" på avstånd, sen lite fokus och kontakt med mig och sedan är vi oftast redo, om hon blir stressad sätter jag mig med henne direkt (eller så fort det går) på en bänk/gräsmatta så hon får en chans att kolla in läget.

tex så va vi på utställning för några helger sedan, mycket hundar, folk m.m då ställde vi oss på sidan en stund och kollade läget innan vi "gick in i smeten"

annan avslappning är kli på magen eller bakom öronen :D

Jag tränar helt enkelt passivitet för att få en hund som (i framtiden, vi är inte riktigt där ännu) kan växla mellan olika intensitetsnivåer.
Varvar träning med vila och ser till att den där vilan blir tillräckligt lång för att hunden verkligen hinner koppla av.

Och ett förtydligande - vila är INTE att hunden ligger ner och väntar på att vi ska köra vidare, det är inte heller när hunden aktivt ligger ner. Vila är när hunden självmant väljer att lägga sig ner och koppla av eftersom den märker att inget händer.

Senast ändrad:

Okej. :) Ja det är nästan bara agillitybanan som jag ej tränar vilan på. Utan mellan varven lämnar vi banan och går en bit bort och varvar ned där, om jag är på banan utan hund så sitter han i bil eller liknande. Omöjligt att få min kille att ta en lugn stund på agillitybanan eller just bredvid, och man får absolut inte klappa honom för då ser han inte hinderna. :) Så jag har gjort det enkelt att gå därifrån under paus.

Sen brukar vi träna på håll att se när andra hundar kör. Men tycker inte att det är "lugnande" träning. Han ligger passiv utan att gnälla osv, men han är nog rätt stressad inombords då. Så där känner jag att vi behöver träna mer avslappning.

I vardagen är han en hund som lätt varvar ned mellan lek/jobb. Har nu börjat att efter jobb som agillity, shaping osv att massera honom. Då han lätt kan ligga och flåsa en bra stund efter huvudarbete, och det hjälper bra att "massera ur det".

Jag fick höra att agillityhundar ofta är oerhört stressade inombords men har lärt sig att hantera den stressen. Därför jag söker alla möjliga tips och trix för att få funden att vara ned där imellan.

Dom går ju upp i stress på en sekund, men ned tar längre stund. Så man kan ju tänka sig att den toppen blir högre och högre om man inte får ned hunden ordentligt mellan varven.

Måste säga att spår är där han efter arbete är som lugnast.

Jag ska läsa artikeln sen! :)

Vad brukar du köra för burlekar?

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 350
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar