Avslag på stallbygge – boxdörr för smal

En hästägare ville sommaren 2013 bygga ut sitt stall för sina tre shetlandsponnyer.
Det blev avslag hos länsstyrelsen när det gällde två av boxarna eftersom boxdörren var för smal. Den skulle, enligt ansökan, bara gå att göra en meter bred istället för rekommenderade minsta bredd på 1,2 meter. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://norrteljetidning.se/nyheter/rimbo/1.2693427-avslag-pa-stallbygge-boxdorr-for-smal

En hästägare ville sommaren 2013 bygga ut sitt stall för sina tre shetlandsponnyer.
Det blev avslag hos länsstyrelsen när det gällde två av boxarna eftersom boxdörren var för smal. Den skulle, enligt ansökan, bara gå att göra en meter bred istället för rekommenderade minsta bredd på 1,2 meter. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://norrteljetidning.se/nyheter/rimbo/1.2693427-avslag-pa-stallbygge-boxdorr-for-smal
Det måste ha varit billigare att bara bygga dörrarna 1.2 m från början än att dra detta till en process

Jag kan tänka mig att det kanske inte fick plats 120 dörrar, kanske, och jag kan tycka att om en häst på 180 skall klara sig med en 120 dörr kanske en shettis borde kunna klara sig med en 100 dörr.

Finns det en lag om mått på boxdörrar? På jordbruksverkets hemsida står det bara att boxdörrar bör vara en viss storlek. (Om jag inte missat nått.)

Lite sunt förnuft tycker jag
att det ska vara. Shettisar under metern som i det här fallet borde klara sig utmärkt med 1 meters dörrar.

Vad har mankhöjden på hästen med bredden på dörren att göra? Det finns smala höga hästar och breda låga hästar, och det borde i sådana fall vara bredden på hästen som avgöjorde hur bred dörr man behöver.

Hursomhelst enligt föreskriftsmotiv 4/2007 ska boxdörrar vara tillräckligt stora så att häst och förare kan passera på ett säkert sätt för att undvika skador och för att möjliggöra snabb utrymning vid exempelvis brand.
Frågan i målet var om boxdörrars bredd om 1,0 meter kan godkännas vid förprövning av nybyggnation av djurstall för hästar.
Kammarrätten ansåg inte att det är visat att de aktuella boxdörrarna är tillräckligt breda för att hästar ska kunna passera på ett lugnt och säkert sätt. Det förelåg således inte skäl att göra undantag från det dörrmått som anges i de allmänna råden och godkänna ansökan om förprövning av djurstall.

Det behöver ju inte kosta något. Jsg drog min förprövning till Kammarrätten helt själv och fick delvis rätt.

Vad gäller lagen "spelar den ingen roll", vill LST sätta hårdare krav är det upp till dem som myndighet.

Vad har mankhöjden på hästen med bredden på dörren att göra? Det finns smala höga hästar och breda låga hästar, och det borde i sådana fall vara bredden på hästen som avgöjorde hur bred dörr man behöver.

Hursomhelst enligt föreskriftsmotiv 4/2007 ska boxdörrar vara tillräckligt stora så att häst och förare kan passera på ett säkert sätt för att undvika skador och för att möjliggöra snabb utrymning vid exempelvis brand.
Frågan i målet var om boxdörrars bredd om 1,0 meter kan godkännas vid förprövning av nybyggnation av djurstall för hästar.
Kammarrätten ansåg inte att det är visat att de aktuella boxdörrarna är tillräckligt breda för att hästar ska kunna passera på ett lugnt och säkert sätt. Det förelåg således inte skäl att göra undantag från det dörrmått som anges i de allmänna råden och godkänna ansökan om förprövning av djurstall.

Vet inte jag...om jag blir trängd en häst på 1 meters höjd och 120 kg så tycker jag det är stor skillnad på om jag blir trängd av en häst på 150 cm höjd och 470 kg oavsett bredd :cool:

Rolle
IpL

@rebus, vad gäller mitt bygge så spelade mkh all roll...Gällde öppning till ligghallar.

I ditt fall beror det på att Lst antagit att höga hästar = breda hästar, vilket inte alltid stämmer- fullblod kan vara högre än ardenner, men vem är bredast? KR har där gått på lst linje, dålst använt Michaneks formel som bygger på mankhöjden för att beräkna minsta dörröppning.

För ligghallar finns inget i föreskrift om mått storlek på öppningar ( men det vet du).
Det som finns är att enligt 3 kap. 6 § DFS 2007:6 ska dörröppningar där hästar passerar vara utformade så att de kan passera på ett lugnt och säkert sätt.

Fast då borde det egentligen finnas en lag som gör att man är skyldig att öppna skjutdörrar ordentligt också, vet inte hur många gånger jag sett ridskolehästarna slå i höften för att eleverna inte öppnar dörren ordentligt :mad: alla måttregler i världen hjälper inte när folk inte kan använda sunt förnuft.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka