Avskyr julen

MJLee

Trådstartare
Jag vet att det är många här som bara längtar efter advent och jul. Sätter upp julgardiner, pyntar och fixar. Men vi måste ändå vara några som avskyr jul, eller? Att inte kunna gå någonstans utan att julmusiken skvalar - butikspersonal borde få danger pay för att tvingas lyssna på samma musik en månad. Det enda jag står ut med är maten som är god.

Mest absurt blir det när man mitt i julhetsen när folk springer omkring och konsumerar för miljoner och förbjuder tiggare för det är jobbigt att påminnas om fattigdom, att lyssna på Do They Know It's Christmas Time, som handlar om hur människor svälter. Lyssnar någon någonsin till texten?


Bah humbug, utan Tiny Tim.

Hälsningar surtant
 
🙋‍♀️
Har noll intresse av julen. Fattar inte grejen, folk stressar, hetsar och är sura.
På tågen blir det kaos varje år med människor som ska åka iväg till folk de egentligen inte gillar men på julen SKA man göra det! Så är de skitarga, skäller på ungarna och varandra.
Lovely!
 
Jag gillar inte heller julen, och kan inte ens trösta mig med maten utan väljer helt enkelt att inte fira jul öht. Går jag i butiker nu så är det med musik i hörlurarna och förra eller om det var förrförra veckan när en kollega började lyssna på radio som spelade julmusik (radio som hörs i hela lokalen) så såg jag till att det byttes kanal. Däremot kan jag tycka om att folk sätter upp belysning överallt så att det blir lite ljusare ute. Jag gillar inte mörker.

Det enda jag gillar med julen annars är att det blir så många röda dagar att jag med väldigt få semesterdagar kan få vara ledig flera veckor. I torsdags blev det bekräftat att jag får den semester jag ansökt om och åh, det ska bli skönt!
 
Enda jag gillar med julen är maten och gemenskapen, allt annat kan kvitta typ. Försökt avsäga mig julklapparna då jag inte längre vill ha några, får då frågan om varför, men jag har redan sagt varför..... julen börjar bli uttjatad för min del.
Var roligare när man var barn, men nu är det mest bara bökigt.

Jultrafiken är kaotisk, hade jag fått välja hade jag inte åkt någonstans på jul utan att stanna hemma, med tanke på att folk är mer galna i trafiken runt jul än vanligt, vet inte om det hänger ihop med julstressen eller något sådant.
 
Jag är kluven.

Jag tycker egentligen om julen, eller vill göra det, för jag tycker att delar av det hela är mysigt. Julklappar är rätt överskattat, jag tycker om att fixa och ge presenter men gör det hellre spontant (då blir det bäst, tycker jag!), så den enda som jag ger julklapp till är min mor.

Men.. Jag orkar faktiskt inte. Jag har fullt upp med att orka med vardagen som det är. I år får jag se om jag får upp någon form av pynt öht, för jag vill inte ha adventstjärnan hängande till våren sen och allt som dras fram lär ju plockas undan också. Släkten har jag inte firat med på flera år - ärligt talat så har vi inte mycket till övers för varandra och jag vill inte. Julmaten tycker jag är sjukt överskattad och rätt trist, det är några få saker som jag gillar (och äter inte kött heller, så oavsett är det mycket som går bort..). De senaste jularna har det bara varit jag och katterna. Som det ser ut nu blir det så i år också. Gillar saffransbullar (inte lussekatter - de är okej men föredrar bullar med en massa smaskig fyllning) och chokladtryffel, så det blir nog det som blir årets "julbak" om jag orkar (hoppas på att få hit pojkvännen som sällskap, så kan vi göra det till en mysig dag ihop typ). God, lagrad julmust tycker jag också om.

Äh, det jag gör inför julen skulle jag egentligen kunna göra närsom, det inser jag också. Själva julen är nog inte så himla viktig för mig. Nyår däremot, är en av få högtider som faktiskt känns viktiga för mig personligen.
 
Men maten kan man ju äta när man vill?
Jag gillar inte julmat, äter julbord med jobbet för att det är en rolig grej. Tar potatis, en köttbulle och massa efterrätt 😁

Firar inte jul alls annars. Köper en present till bästis av tradition. I år har jag även köpt en massa saker till killen och han har gjort samma till mig 😂
Vi kommer dock inte fira någon jul tillsammans.
 
Tycker sämre om högtider som ska firas med vänner, då jag och sambon oftast sitter själv hemma.

Men just nu känner jag inte för att fira jul, för de kommer aldrig kunna bli som när jag var lite.
 
Med en skitbarndom så känns tindrande barn, julefrid och mys avlägset och främmande. Jag har aldrig haft nån popsitiv känsla vid jul. Nu bor jag ensam och har inga plikter. försöker låtsas att julen inte finns.

Jag avstår gärna, och äger inget pynt. Har ljusstakar för ljusets skull.
Förflytta mig snabbt och skonsamt till det nya året, tck.
 
Jag hatar inte julen som sådan, men sedan mamma dog har liksom inte julkänslan infunnit sig. Det blir helt enkelt inte jul utan henne.

Sen julpyntade jag endast första året jag bodde själv. Sen har det fått vara. Jag orkar inte dra fram saker som skall bort några veckor senare.
 
Gillar inte julen. Men gillar belysning, så har satt upp en ljusstake och tre stjärnor och en flaggstångsjulgran. Tänkt boka sista minuten över jul om det dyker upp, för att slippa julen. Har försökt avskaffa den, men folk blir så missnöjda.
 
Där jag jobbade tidigare var det nästan slagsmål om jul/nyårshelgpassen, eftersom en del var muslimer eller ortodoxa och gärna vill tjäna extra så det gällde att boka in sig tidigt :angel:

Det enda jag gillar som inte finns året runt är pressylta och ICAs (nåja) hemmagjorda sill. Ja och salta mandlar, de där som är inlindade i något marzipanliknande?
 
Jag har ett ansträngt förhållande till julen eftersom den förhindrade mig från att få fira min födelsedag som alla andra när jag var barn. Jag fick aldrig bestämma vad jag ville ha till middag, det skulle vara julmat insisterade min mormor, en bestämd dam med allrför stort inflytande i familjen.

Tack och lov så gjorde yrkesval och andra faktorer att jag kunde fira jul andra ställen i världen och nu för tiden reser jag oftast bort till sol och värme eller en trevlig storstad som Wien.

Pyntar minimalt, några dukar, en adventsljusstake och en ängel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp