Avskyr julen

Julen var alltid den mest ångestskapande helgen av alla när jag växte upp. Jag fick julångest lagom till när skolorna började i augusti under väldigt många år. Jag ville inte att mina barn skulle behöva känna något som ens var i närheten och skapade därför vår egen jul. Det var tufft som satan de första åren och jag undrade om tjatet om hur jag valde att fira någonsin skulle ta slut och det var verkligen fejk it til you make it eftersom ångesten från tidigare jular var så stark men nu gillar jag julen. Vår jul, inte den jag hör, ser och läser om utan vår jul som vi skapade utefter det just vi ville ha. Ingen stress, ingen press utan precis som vi vill ha den.
 
Jag sörjer min ensamhet extra mycket över julen. Jag skulle vilja vara tillsammans med andra då och äta god mat och bara trivas.

Nu sätter jag bara upp lite belysning för att det är trivsamt och för övrigt så sitter julen som en hård obekväm klump i bröstet. Avskyr det.
 
Jag vet att det är många här som bara längtar efter advent och jul. Sätter upp julgardiner, pyntar och fixar. Men vi måste ändå vara några som avskyr jul, eller? Att inte kunna gå någonstans utan att julmusiken skvalar - butikspersonal borde få danger pay för att tvingas lyssna på samma musik en månad. Det enda jag står ut med är maten som är god.

Mest absurt blir det när man mitt i julhetsen när folk springer omkring och konsumerar för miljoner och förbjuder tiggare för det är jobbigt att påminnas om fattigdom, att lyssna på Do They Know It's Christmas Time, som handlar om hur människor svälter. Lyssnar någon någonsin till texten?


Bah humbug, utan Tiny Tim.

Hälsningar surtant
Vad man låter sig störas på och hur mycket man låter kraft och energi flöda ifrån en själv avgör man ju själv. Du verkar tillåta mycket kraft och energi flöda iväg genom att störa dig på saker som inte betyder ett dyft för dig. Jag har inte hört en enda julsång ännu. Jag vet att en musikkanal bara spelar julmusik nu,så den har jag lagt ner för att åter lyssna i januari. Tiggeri ska vara förbjudet alla dar i veckan, men inte för det är jobbigt med att se fattigdom utan för att det gör mer skada än nytta och bidrar starkt till kriminalitet. Julstressade människor för stå för de stackare som upplever det. Jag väljer att inte haka på eller låta andras eventuella julhets påverka mig. Jag njuter istället av vetskapen om att snart få vara långledig med få uttagna semesterdagar😁
 
Jag avskyr julen och julmaten och allt där till. Byter dock till julgardiner i köket för dom som sitter där annars är så somriga. Sen sätter jag fram en julkorg med lampor i på bordet. Jättefin korg som jag fick av morsan för många år sedan och nu när hon är borta så känns det väldigt viktigt att den kommer fram. Brukar vara hos syrran på jul bara för att vi alltid är det. Ungefär lika givande som att sitta hemma. Hade gärna rest bort i stället men har ingen att resa med och jag reser inte själv.
Det enda jag gillar är alla lampor som sätts upp ute. Det är faktiskt riktigt fint. Förknippar inte det med jul heller. Bara vinter.
Det jobbiga är att jag vet ingen annan som avskyr julen. Så jag får alltid skit för att jag avskyr den. Syrran har i alla fall accepterat att jag inte vill fira. Men det slutar ändå alltid med att man sitter hos henne. Min stora skräck är att bli tillsammans med en julälskare. Han lär få fira jul själv.
 
Jag gillar julen för att det lyser upp och för att man har lite tid att umgås iom röda dagar. Vi har inte ätit julmat på flera år, gillar inte stressen och pressen, kunde gott skippa klappar mm. Min höjdpunkt är absolut juldagen när jag glider runt i mjukiskläder, äter godis och spelar sällskapsspel med familjen. Det kan man lätt göra någon annan helg egentligen, men det är alltid någon som ska iväg, upp tidigt osv, men på julen har vi mer tid helt enkelt.

Jag jobbar i ett centrum och jag har längtat efter julmusik :D inte för att jag tycker julmusik är fantastiskt på något sätt - tvärtom - men det är verkligen tusen gånger bättre än det de spelar resten av året😂
 
Jag är rätt neutral till julen. Avskyr hetsen och den där eviga förbaskade musiken som spelas i rundor om och om och om igen i varje publikt utrymme! :wtf::yuck:
Själv firar jag inte. Det finns inga slingor eller pynt i mitt hem och jag köper inte hem speciell mat eller julhandlar, oftast jobbar jag och det är som vilken dag som helst.
Secret Santa är utan tvekan det juligaste jag gjort på väldigt länge!

I år ska mor och far komma över för att fira sin bröllopsdag och de ska dessutom stanna lite längre än vanligt så vi ska laga mat och greja tillsammans - det ska bli jättetrevligt! Men det har ju inte med julen att göra, det hade varit lika trevligt oavsett.

jag gillar dock belysningen och alla dofter! :heart Kanel och glögg och saffran!
 
Sen jag blev vuxen har jag aldrig varit särskilt förtjust i julen. Det enda positiva med den är att ljuset vänder men det har ju inget med julfirande att göra.

Julmat har jag aldrig förstått mig på, det är mäktigt och stabbigt och inte särskilt gott. Jag gillar skinka och gröt men numera är jag vegetarian och då blir det inte mycket kvar. Jag är inte överförtjust i sötsaker men gillar knäck och fudge och pepparkakor.

Sen ska man försöka hitta på julklappar som man har råd med och som man tror uppskattas.

Det jag gillar mest med julen är att vara lediga och att många andra också är det så att vi kan göra saker ihop.
 
Jag firade jul med min mamma, året efter att hon hade gått bort så sket jag helt enkelt i julen. Lät julafton bara vara en tisdag. Det har visat sig vara en skitsmart beslut. Jag har inte haft framme en tomte sen dess, inte köpt klappar. Brukar laga någon supergott på julafton till mig själv, förra året åt jag grillad gös. Ibland brukar jag dra ner till köpcentret A6 utanför Jönköping ett par dagar innan jul, bara för att gå omkring och skåda eländet och se all ångest. Tror många skulle må bättre av att bara låta bli. Jag har inte mer tid och pengar bara för att det är december. Och skulle jag få mer tid hänger jag hellre med kompisar än julfixar.
 
Blandade känslor här.

Jag uppskattar maten och julklappar. Älskar mitt barns glädje när hon får öppna dom. Hon är tre men har redan fattat grejen :D
Som sagt mat är det bästa jag vet speciellt julmat.

Vad jag inte gillar är överkunsomtion, stressen och att åka runt. Vi har köpt två grejer till barnet. En julklapp och en födelsedagspresent. Jag tänker INTE åka en cm i år på julafton utan min mamma och hennes sambo kommer till oss samt en vän och hennes föräldrar.

Min dotter fyller dessutom år på julafton men henne firar vi en annan dag, troligen någon dag innan jul.
 
Jag har inget emot julen när det väl är jul. Men jag hatar julen tiden innan. Jag hinner bli kräkless på julen innan det ens blivit advent. Och nu får jag mer eller mindre kräkreflexer när jag hör julmusik för jag är redan så less på allt som heter jul. Hade allt som heter jul fått hålla sig till december så hade jag nog inte sagt något. Problemet är att man får stå ut med julmusik, julpynt och allt sånt som butiker har för sig i flera månader innan jul. Julen verkar nu för tiden börja kika fram strax efter midsommar för att sedan konkurrera med halloween innan den kan komma fram helt och ha november och december för sig själv. Förra året skippade jag att fira jul och var hemma i stället och det kändes bra. I år kommer jag att fira jul med familjen dock. Trots att jag får kräkreflexer så fort jag hör en jullåt. :yuck:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp