Avskavd man

M

Moej

Manen på min häst är lång och fin, men en bit framför manken är den väldigt avskavd så det blir ett stort "hål" där i manen. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det?

Sv: Avskavd man

brukar slitas där när dom rullar sig... inte så mycket att göra åt. kanske manen blir lite starkare med balsamspray??

Våra pållar gosar vilt med varandra och skaver av manen ung. vid manken då de kliar varann. Inte mycket att göra åt!

Var tacksam du att det bara är där ;). Vi har våra ridhästar tillsammans med unghästarna och det är nästan varje dag man hittar någon av småbusarna med en rejäl tugga man i gapet. Vi tröstar oss med att de i varje fall har kul tillsammans :D

Endel hästar får så om dom sätter ut huvudet genom staketet och går på så sätt och plockar. Då brukar det vara staketet som skaver en bit framför manken.

Min häst har likadan man. Ofta är den fulla ab kåda och hela han är grön. :smirk:
En dag såg jag ett stort träd svaja jättemycket och tänkte det var värst vad det blåser här. Då kom Artchie ut och såg helt oskyldig ut, med kåda och barr och all möjligt i manen. :cry:

jag skulle tro att dte är någon hagkompis som står och "nafsar" och kliar där., dom gör ju så....

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka