Avskavd man pga av haldel på täcket

alazzi

Trådstartare
Hur vanligt är det att det händer? Min häst har ett Horseware Rhino med halsdel som sitter löst. Och igår hade han skavt av sig halva manen. På en dag:crazy: Han har tidigare inte verkat besvärad alls av halsdelen utan manen har sett fin ut. Han är frusen av sig så jag har tyckt att det har varit toppen att även kunna skydda halsen mot väta.

HalSdel, sorry, missade ett S...

Sv: Avskavd man pga av haldel på täcket

Hur vanligt det är vet jag inte, men jag minns en häst som kliade av sig all manen på några dagar efter att ha gått med heltäckande vintertäcke dygnet runt under vintern.

Min ena häst kan inte gå med täcken med halv hals för då skavar han va manen på en gång tyvärr. Helhals går bra däremot. Andra pållen sliter inte nånting på manen med samma täcke.

min hästs man skavs också av på en gång om hon har hals på täcket smama med halv hals. den bakre delen av manen försvinner =( så nu får hon helt enkelt klarar sej utan ngon dag ibland kan hon få ha halsen på sej men inte annars.

Min häst har gått med Horseware Rhino eller Amigo med halsdel hela vintern, det enda som är på henne är att om manen legat lite på båda sidor när man lagt på täcket så blir den väldigt platt. Jag är noga med att den är på samma sida när jag lägger på täcket och då är det bara en tuss vid övergången mellan halsdel och täcket som det är lite rufsigt vid.

Min häst har gått med halstäcke hela vintern men tog av halsen nu för han tappade sin man. Borstade manen och på ett drag blev borsten helt full så nu är han kal på ett ställe och manen är jätte tunn på vissa ställen..

Mina skaver inte av sina, har sett att det blivit platt på någon men inte gått av, använd lite pälsglans och se om det funkar

Brukar inte ha glansspray på han eftersom han är livrädd för sprayflaskor men det kanske går att ta på en svamp eller något. Det är ju alltid värt ett försök :P

beror på kvaliten på manen och exteriör, men på min slits den av framför manken av halv/helhals. är kanske 10 cm där den är bortsliten. men så får det bara bli, han behöver hals, tror han skiter i att manen blir ful. ^^

min ponny som har samma märken på sina täcken har jättefin man, den slits inte ett dugg.

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·
Western Vet ju att de hästar som visas i såna klasser går ganska inpackade för att få lång fin man och svans. Händer det att hästen kan skava av...
2
Svar
24
· Visningar
2 295
Senast: Pilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar