Avskavd man, behöver tips!

F

fnillson

Har min häst på lösdrift och han går med ett halvhalstäcke hela vintern. Problemet är att manen blir avskavd precis där halvhalsen slutar, alltså mitt på manen, inte alls snyggt!

Nån som har samma problem och löst det? Nu över sommaren har det ju lyckats växa så det är kanske 10 cm, tror ni det hjälper att fläta ner det? Funderade oxå på en hood och klippa bort själva huvuddelen?

Vill inte behöva byta täcke.Alla andra tips är välkommna!:)

Sv: Avskavd man, behöver tips!

Lycra hood, ev avklippt framför öronen om man vill det (jag har min som den är men inte en som sitter supertight)

För hårtillväxt, Schepleys MTG -har inte hittat nån som säljer detta i Sverige men det går bra att köpa från USA direkt.

Nåt som jag anv både på man,svans o bog vid täckes tider är cowboy magic gel, det lägger som en hinna o motverkar skav, bra mot lera också bara att borsta av, det med lycrahuvan var ett bra tips:-

Jag har den delen av manen som är närmast manken flätad hela vintern, oktober till maj ungefär. Innan jag gjorde det skavdes den av mot täcket och blev aldrig lång och fin men nu håller den sig fin med flätorna. OM jag hade haft halvhals så skulle jag fläta lite till av manen för att undvika skav. Helhals tycker jag annars är bättre ur skavdman-synvinkel men det vill jag inte använda annat än när det verkligen behövs. Hur funkar det med lycrahuva om det är lerigt i hagen?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 179
Senast: Wenniz
·
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 989
Senast: Raderad medlem 6459
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 153
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka