Avsaknad av jaktintresse

mian1

Trådstartare
Kan man få en katt intresserad av musjakt? HUR????

Vi hade 3 katter, en gammal pälshona och två hanar som vi fått från ett stall. När vi flyttade in i vårt hus, för 7 år sedan, fanns det möss i köket och i stallet. Vi flyttade med oss vår gamla innekatt och efter det har vi haft musfritt. De två hanarna skaffade vi i efterhand för att hon skulle få lite avlastning i musdödandet.
Nu har kattan som sagt dött och knappt hann hon försvinna för än det flyttade in möss under diskbänken i köket igen. Och i stallet.
Hanarna får vara inne och brukar hålla till bland annat i köket på dagarna. På nätterna är de ute och de har en stor potatisbinge fylld med halm i stallet som de kan sova i. Så de befinner sig på rätt ställe. Bara att de är helt ointresserade av mössen. :mad:
En dag när jag hämtade hundfoder sprang en mus över handen på mig. Eftersom den inte kunde ta sig upp ur fodertunnan hämtade jag kattkräken och tryckte ner dem i tunnan. Bägge klumpkatterna välte tunnan så att musen kunde springa ut och sedan satte de sig och knaprade hundfoder istället för att fånga musen.
Vad är det för fel på dem? Är hanar inkompetenta vad gäller jakt? Måste vi skaffa en ny honkatt? Jag gillar inte möss!

Sv: Avsaknad av jaktintresse

får de för mycket mat så att de kanske blivit för bekväma? :p
jobbigt när ni har så mycket möss och så lata katter..

Min kastrerade hankatt är en baddare på att fånga möss. Han kommer hem med en himla massa varje dag när han har möjlighet. Honkatten som jag hade satte sig intresserat och tittade på när han kom hem med möss, lekte med dom och dödade. Sen gick hon iväg lite äcklat när han åt upp dom. Så jag tror inte alls att det sitter i könet.

Däremot har jag hört att det handlar väldigt mycket om mammakatt, att det är hon som lär ungarna jaga och skickligheten ska komma från henne. Om det är en skröna eller ej har jag inte en aning om, men det kan funka. Så du kanske få leta en kompetent honkatt och köpa en kattunge från henne.

Katter jagar oavsett om de har mat i magen eller inte ! Så mat är nog inte problemet...

Jag tror att tyvärr är vissa hankatter sämre på att jaga. Jag har aldrig sett honor som inte jagat.

Vi har tre kastrerade hannar, en är en hejjare på att jaga råttor, möss, ormar och fladdermöss, den andra är totalt ointresserad och den tredje försöker men är bara allmänt kass. :p

Alla tre har fri tillgång till mat, så det måste sitta i personligheten?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Övr. Katt För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Vi har katt för att hålla möss och sork borta. Dessvärre har vår enda jagande katt dött och de två som är kvar jagar inte. Trots försök...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: veronican
·
C
Övr. Katt Har precis flyttat till en egen gård, och fått två katter. Den ena har jag fått från en allergisk kompis, och det är en hona på 7 år...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama