Avmaskningsmedel

Sv: Avmaskningsmedel

Tja, jag har maskat mina hästar rätt i snart 20 år så brist på arbete eller kunskap finns inte.

Du det har jag också. Faktiskt i över 20 år. Men tack vare Buke och framförallt Madick så har jag lärt mig något nytt.

Ditt svar och handlande visar bara på okunskap. Det mest sorliga i hela historien är att du förstör för oss andra som försöker se till att vi har maskmedel som faktiskt fungerar. Redan nu finns det vissa stammar av spolmask (tror jag det var) som ivermecitin inte bet på (det som finns i ivomec och liknade). Det är bara att läsa förra eller förr förra numret av Ridsport. Det fanns en stor artikel om det.

Vi måste alla vara rädda om våra maskmedel och göra allt vi kan för att förhindra resistans.

Mvh

Tora

Jag litar nog på de som tillverkar avmaskningsmedel. Man ska inte tro på allt man läser. Man ska tro på det man själv upplever och ser! Mina hästar lider inte. De har aldrig varit sjuka eller skadade.

Vad har det med saken att göra ? Du kan ju avmaska i onödan det har jag gjort!
Iår bestämde jag mig för att göra ett träckprov och gissa vad!!
Pållen va nollad på ALLT. Så nu är det bara de gula styngflugeäggen kvar!

Så jag menar du kan avmaska dina hästar i onödan när de väl får mask sen så hjälper kanske inte preparaten.. kul när den dagen kommer och man inte kan göra ngt åt att hästen har mask..

Jag litar nog på de som tillverkar avmaskningsmedel. Man ska inte tro på allt man läser. Man ska tro på det man själv upplever och ser! Mina hästar lider inte. De har aldrig varit sjuka eller skadade.

Jag litar på forskning. Det är bara att gå in och läsa på SLU. Är du fortfarande osäker så är det bara att ringa och prata med parasitologerna där. De är jättetrevliga och har svarat tålamodigt på många av mina dumma nybörjar frågor.

Vad företagen säger får man ta med en nypa salt. De vill givetvis sälja sitt maskmedel. Det är inte så att de ljuger och hittar på på något sätt men de kan låta bli att säga allt och ibland så vill de att man avmaskar onödigt mycket.

Nej dina hästar lider inte nu. Men de kanske gör det om några år då vi inte har något avmaskningsmedel som fungerar längre. Ibland måste man tänka lite längre än bara just här och nu.

Sen är det så att avmaskning är ett gift. Varför i hela friden vill man utsätta sin häst för det mer än absolut nödvändigt?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: aglaonema
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka