Avmaskningsmedel som tar "allt"..?

psychogrrl

Trådstartare
Tog hem en hittekatt i början av veckan och när han ätit upp sig ska han bli avmaskad och sedan få komma till veterinären för vaccination och kastration.

Vilket avmaskningsmedel är det dock som tar de flesta maskar? Har Droncit här hemma, men det står att det bara tar bandmask vad jag kan utläsa.

Har inte sett varken bandmask eller spolmask, men jag gissar att han ändå har det efter att ha varit ute.

Sv: Avmaskningsmedel som tar "allt"..?

Axilur och Drontal tar det mesta. Drontal är bekvämast eftersom man bara behöver ge en tablett.

Han spydde upp massa spolmask inatt så det är ju konstaterat han har.

Tar Drontal verkligen bandmask?

Jepp, kolla FASS om du är osäker men jag är säker på att det tar bandmask. ;)

Jag hade kört en kur Drontal och sedan Banminth för att verkligen bli av med spolmasken, en avmaskning brukar ju inte räcka där men alla andra parasiter tar Drontalen bra med en tablett.

Prazikvantel är samma preparat som man använder när man avmaskar mot dvärgbandmask vid införsel till Sverige, så det anses nog vara pålitligt mot bandmask.

Måste det vara en viss tid mellan Drontal och Banminth eller kan man ge direkt efter varandra?

Det är nog smart att vänta ungefär 2 veckor där emellan så att magen får vila lite.

När det gäller svårt maskangripna katter ska man absolut inte avmaska flera gånger tätt inpå eftersom stora mängder döda maskar i magen kan förgifta katten.

hoppas det går bra med kissen :D

har du inga bilder att visa ? :D

Min syster fick en katt med när hon köpte hus (hade bott där hela sitt liv och är nu 13 år). Hon hade mask och vi avmaskade henne med Drontal, sammtidigt gick vi till vet med henne för att göra en hälsoundersökning och vet skrev ut ett recept på ett annat avsamkningsmedel (kom ej ihåg vad det hette) men det var riktigt bra, hennes mage känns nu som en kattmage och pälsen har blivit glansig och mjuk. Så fråga din vet om inte den kan skriva ut något kraftigare medel som behövs till utekatter.

Nu vet jag hur bra min kropps-våg är iaf :smirk: Den visade lika mycket oberoende av om jag hade katt i famnen eller ej..... Vid uppskattning med hjälp av mjölkpaket fick jag det dock till 1,5-2 kg. Så han fick en halv tablett Drontal.

Ska man avmaska med samma någon gång igen om ett par veckor för bästa effekt? (så som man gör med hästar)

Han är väldigt glansig i pälsen och visar inga direkta tecken på maskangrepp, men han spydde ju upp en del spolmask som sagt och han är lös i magen till och från.

På min systers katt så såg man masken i baken men hon spydde inte upp något (vad man kunnat se hon kommer och går som hon vill med kattluckan).
Vet sa att om man har sett att dom har mask så hjälper inte dom receptfria allternativen dom är bara till för att ta små och outvecklade maskar men när dom är stora så är det bara receptbelagda som hjälper.
Men ser du några maskar i avföringen?
Avmaska med samma medel igen efter ett tag som du sa och se om det hjälper.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka