Avmaskningsmedel på recept - bara för hästar??

Lindsen

Trådstartare
Blev lite sne idag när jag var på apoteket. Sneglade på hyllan där avmaskningsmedlen tidigare fanns. Vad såg jag - Fullt med avmaskningsmedel till hund o katt!
Jag trodde att anledningen till receptinförandet var att mask inte skulle bli recistenta pga för mycket användande.
Tydligen kan hund o katt mask få bli hur resistenta de villl :mad:

Hittade ingen Kolla masken heller, frågade surt om den oxå hade blivit receptbelagd. :mad:

Borde inte hund o katt maskmedel också receptbeläggas??

Sv: Avmaskningsmedel på recept - bara för hästar??

Det gällde bara medel till livsmedlesproducerande djur (häst, kor, gris, får, höns) sällskapsdjur har fortfarande fria maskmedel!

Som sagt, det är enbart livsmedelsproducerande djur som berörs.

Sen, ang resistens, så hund & katt slentrian/rutinavmaskas inte alls på samma sätt som häst. Där avmaskar man inte för att skydda några beten eller liknande, utan där är det enbart avmaskning för djuret skull.

Så, oavsett vilken av receptanledningsaspekterna det ses ur, så är det inte tillämpligt på hund & katt.

ja, jag blev också snopen häromdan när jag skulle köpa det. trodde inte det hade trätt i krafft än med att bli receptbelagt.

ang att det är livsmedelsproducerande djur så borde det ju inte gälla dom som skrivit in i passen att de ej ska användas till livsmedel.

ang att det är livsmedelsproducerande djur så borde det ju inte gälla dom som skrivit in i passen att de ej ska användas till livsmedel.

Det struntar EU i. Antagligen för att det skulle vara omöjligt att kontrollera. Jag kan ju köpa avmaskningsmedel genom att uppvisa ett pass med 'ej för humanonsumtion', och sen ge medlet till den av mina som inte har stämplat pass.

Dessutom bryr sig resistensen inte om huvuvida det är för humankonsumtion eller ej.

jo, du har naturligtvis rätt, men det är lite orättvist iallafall.
Har själv aldrig avmaskat för att hålla marken parasitfri. Bara min häst. O slaktkött kommer han aldrig att bli.

Om man inte strävar efter att maska för att hålla markerna parasitfria är det ju meningslöst att maska. Hur hade du tänkt dig att din häst överhuvudtaget ska hålla sig parasitfri om du maskar för hästen skull ? Du måste ju rota i grundorsaken vart parasiterna finns...och dom finns ju först och främst i markerna, steg 2 är ju inne i hästen. Att då börja med att åtgärda steg 2 är ju ett moment som knappast håller i längden.

sen så har vi tyvärr ett antal vet häri krgong som fortfarande tycker att man alltid ska maska.. så dom kommer at skriva ut maskmedel till vem som helst..

jag tycker att för att få maska ska man kunna visa upp ett papper på att hästen har mask... provresultatet från koll masken tex.. då kanske de skulle bli lite mera ordning... sen att man kan fuska sig till mask medel iaf. men de kanske kan bli bättre iaf...

Det kan också bli sämre...de typerna som i vanliga fall aldrig besvärar sej med veterinär i onödan...låter hästarna istället stå o bli fulla m mask....de lär låta problemet bli "köparens problem"...så som så många redan idag försöker kränga hästar utan pass...det är ju framför allt föl och unghästar som blir angripna.

Jag tycker gott de kunde ha det fritt på apoteket.Folk blir alltmer medvetna och de flesta jag vet lämnar då in träckprov vid behov.Jag tror det däremot kommer at dyka upp alt fler köpare av unghästar framöver som till sin stora förskräckelse kommer att få se föl/unghästar bli allvarligt sjuka och även dö pga av stora parasitangrepp som inte blivit åtgärdade.

Jag blir mkt bekymrad av det här.Vi som använder veterinär som som ren rutinåtgärd lär ju inte behöva bekymra oss...jag bekymrar mej mer för de pengagiriga hästhandlarna och de okunniga köparna...

Å andra sidan, är du upplyst köpare kanske du väljer att INTE köpa en häst som inte skötts/ fötts upp seriöst?

Att avmaska på slentrian bygger ju resistens, som drabbar ALLA. Mig veterligen är det rätt många år fram tills att någon ny verksam substans forskats fram.

sen så har vi tyvärr ett antal vet häri krgong som fortfarande tycker att man alltid ska maska.. så dom kommer at skriva ut maskmedel till vem som helst..

Det har vi med, vet. som var och vaccinerade frågade om vi ville ha ut recept på maskmedel, och hen hade redan fått massor av extra jobb med att skriva ut recept på det.. Vi tog inte ut något. Vet menade iofs att det man i så fall skulle avmaska mot var styngflugan. Men våra hästar hade ju inga ägg och de fick sista i september så det går inte ändå.

jag tycker att för att få maska ska man kunna visa upp ett papper på att hästen har mask... provresultatet från koll masken tex.. då kanske de skulle bli lite mera ordning... sen att man kan fuska sig till mask medel iaf. men de kanske kan bli bättre iaf...

Jag instämmer!

Jag tycker för övrigt det är bra med recept men det borde vara krav på träckprov i samband med det. Finns nog ingen veterinär som, bara genom att titta på en häst, kan konstatera om och vilken mask en häst har. Jag fattar inte att det inte måste till ett träckprov :confused:

Något måste i alla fall göras för ...HUA! Jag vill inte vara med om att stora blodmasken blir resistent! :eek:

Det lär nog alltid förekomma folk som väljer häst efter plånboken tyvärr.Det är mest alla dessa föl/unghästar som bekymrar mej...äldre hästar klarar sej avsevärt bättre.Det här problemet förekommer redan sedan innan...men jag tror det blir än värre nu.Jag hoppas verkligen folk tänker till innan de köper unghästar av bland annat oseriösa hästhandlare framöver(obs nu menar jag inte alla hästhandlare utan enbart de oseriösa).

Problemet idag ligger ju mkt i att gödseln efter avmaskning ej tas om hand så som det borde...om denna gödseln istället mockades upp en vecka efter avmaskning(dvs att hästarna går på ett mindre begränsat område)...sedan torkades och brändes kanske läget vore annat?(dvs att mockning sker i en veckas tid efter avmaskning tex...för det är väl när det återkommer ut i markerna som problemet uppstår?)

Samtidigt som det här ändras då och blir på recept...ökas doserna och rekommendationerna på hundar tex...se bara på rek doser till dräktig tik gällande Axilur.Jag säger som ovanstående...ska det vara krav så borde det krävas träckprov innan veterinären får skriva ut recept isåfall...gällande såväl hästar som hundar...såvida inte hästen/hunden helt uppenbart via sitt skick kan härledas direkt till mask.

Senast ändrad av en moderator:

JAG VISSTE INTE ENS OM DET förns min kompis ringde och sa det!! känns som om informationen runt detta varit lite dålig!

Det har stått artiklar på nätet och i tidningar om att det varit på gång. Vi själva har ju också ett ansvar i att informera oss själva i det som angår oss.

Jag läser våran dags tidning och har inte sett nått, de har ingen i våran familj. Min kompis som visste om det visste det ENBART för hon jobbar med kor och dem blivit informerade, men jag kanske inte kan läsa.....

Troligen är inte nyheten så stor för dagstidningar. Däremot häst-tidningar, och nätversioner av dessa har diskuterat detta länge. Om man kollar eller prenumererar på dessa, det beror på intresse.

JAG VISSTE INTE ENS OM DET förns min kompis ringde och sa det!! känns som om informationen runt detta varit lite dålig!

Jag kan nog på sätt och vis hålla med dig. Själv köper jag sällan eller aldrig några hästtidningar och i den vanliga lokalpressen har jag inte sett något.

Jag fick faktiskt nys om det här på Buke! :) Här finns det ju alltid uppmärksamma och vetgiriga människor så det var min "räddning". :D

Du har kanske varit härifrån ett tag för annars hade du knappast missat alla trådarna om maskmedel och recept? ;)

det som är skrämmande är hur lite vetrinärerna bryr sig om att maskarna är på väg att bli resistenta.. en häst i vårat förra stall maskades 3 dagar innan han flyttades till vårat stall.. han stpd till å med i lite hage för att de skulle kunna mocka bort allt skit..

fick gå i en parasitfri hage när han kom.. och dom mockade den en gågn i veckan.. sen nu i höstas då frågade dom en klinikvet om h'n tyckte att hästen behövde maskas, dom förklarade hela saken för vet. och får till svar.. självklart ska hästen maskas de är juh dags att maska nu + att han har flyttat till nytt ställe då är de jätte viktigt...

*suck* sånt är skrämmande..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka