Avmaskningsfråga

Omorfia

Trådstartare
Denna fråga vänder sig till kunnigt folk inom avmaskningsområdet.

Har en häst som avmaskats med ivermectin-/moxidectinpreparat under 3 säsonger nu pga ganska hårt blodmaskangrepp. Vet om att man helst ska varva preparaten/substanserna från säsong till säsong (säsong1: ex. ivermectin/moxidectin, 8/12 v. intervall, säsong 2: ex. pyranthel, 4 v. intervall, säsong 3: samma som 1, säsong 4: samma som säsong2....etc. etc.) Har dock pratat med kunnigt folk om detta som har sagt att jag kan använda samma substans några säsonger i rad om hästen har haft riktiga problem.

Nu undrar jag bara över säsongen som är i antågande. Om det visar sig att hästen fortfarande är infekterad, ska jag då fortsätta med ivermectin-/moxidectinprep. eller måste jag gå över till pyranthe för att minska risken för resistens?? Hur länge är det egentligen "okej" att fortsätta med samma substans??

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Avmaskningsfråga

Hur mycket EPG har hästen haft, och har det minskat något? Har du tagit prov i år? Vad har gjorts med hagarna för att minska smittrycket? Är fler hästar i hagen kraftigt angripna? Hur ser situationen ut överlag i stallet du står (görs träckprov på alla, avmaskas det enligt detta, byts det mellan sommar och vinterhagar)?

Efter 2 säsonger med korrekta intervall och dessa medel borde hästen ha kraftigt reducerad parasitbörda, om det nu inte är så att andra hästar går och sprider smitta. Din häst skulle också kunna vara en av de 10% som alltid ligger högt.

Vad gäller resistensbildning så är det oerhört svårt att säga hur länge man kan använda ett preparat utan risk. Men jag skulle försöka få in ett pyrantel-år efter iaf 3 säsonger med samma medel, helst redan efter 2 säsonger.

I andra länder förespråkas snabb rotation, dvs de byter preparat flera gånger varje år... det tror jag däremot inte är så lyckat.

Kommer inte riktigt ihåg så här på rak arm men jag vet att det var runt 1000 epg (har precis flyttat och inte så bra koll på vart jag har alla mina papper). Inget nytt träckprov har gjorts än. Tidigare har man märkt på hästen vid denna tiden på året att hon varit angrigen innan träckproven gjorts. Avmagring, diarre etc. Men i vår syns ingenting än. Träckprov är tänkt innan ev. avmaskning inför "bete".

I somras gick hon på parasitfritt bete, först själv och sedan tillsammans med en häst som hade 0 epg (även på hösten efter att den gått med min häst och inte blivit avmaskad på hela säsongen). Efter det gick hästen själv i sin vinterhage som sanerats ordentligt och mockades ut varje dag. Efter det flyttades den till ett annat stall där den först gick själv och sen tillsammans med en annan häst (tror den hade 0 epg). Tyvärr har inte denna hagen varit allt för lätt att hålla ren då det varit ren lera och bajset har trampats ner.

I övrigt har inte fler hästar varit särskilt angripna. Som mest har några andra hästar haft mellan 30 och 50 epg men dessa har aldrig varit i kontakt eller gått i samma hage som min häst. Många av hästarna i stallet hade 0 epg.

Träckprov gjordes förra säsongen och i höstas på samtliga hästar och hagarna har varierats, sommar och vinter.

Det låter ju lovande, jag skulle ta träckprov redan nu. 1000 EPG är inte så farligt högt ändå. Har det sjunkit rejält (borde det ha gjort efter det rena betet förra året) men inte är 0 så är det ju verkligen läge för ett pyrantel-år. Och dubbel dos första avmaskningen för eventuell bandmask.

Liknande trådar

Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Senast: Och_Aye
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 060
Senast: Zebung
·
Hästvård Nu trasslade min fina plan till sig insåg jag. Bakgrund: Mina två hästar är en 10-årig valack som är tämligen resistens mot mask...
Svar
2
· Visningar
600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka