Avmaskningsfråga

bigganl

Trådstartare
Om man får syn på att en av hästarna i stallet har mask i träcken nu under vintern, är det verksamt att avmaska direkt då? ska man avmaska de andra hästarna också samtidigt? (det handlar om spolmask)

Sv: Avmaskningsfråga

Hur gammal är hästen ifråga? Normalt är det bara mycket unga (föl/åringar) som har spolmask, annars kan det vara gamla eller sjuka hästar som inte längre orkar bekämpa masken själv.

Ja, avmaska den som har det. Finns det fler yngre hästar så ta dem samtidigt. Axilur eller Rintal fungerar bra mot spolmask. I andra hand är pyrantel (Banminth eller Fyrantel) vad som är bäst att använda.

Jag kan tagit fel. Det kanske är fråga om någon annnan sorts mask? (Den sorten som ser ut som spagetti)
Hästen i fråga är en korsningsponny på 12 år. Så han är varken ung eller gammal. Däremot har troligen tidigare ägare inte avmaskat den alls misstänker jag.

Jag kan tagit fel. Det kanske är fråga om någon annnan sorts mask? (Den sorten som ser ut som spagetti)
Hästen i fråga är en korsningsponny på 12 år. Så han är varken ung eller gammal. Däremot har troligen tidigare ägare inte avmaskat den alls misstänker jag.

Jodå, det är spolmasken som ser ut som spagetti. Det är ovanligt att friska vuxna hästar har problem med den. Kanske läge att skicka in ett träckprov och se hur mycket den har innan avmaskning.

Jag ska prata med de som har ponnyn. De har haft den på foder sedan i somras och är just nu på G att köpa den. Ingen veterinärbesiktning är gjord eller ska göras så det kan vara läge att göra ett träckprov, så det inte finns något dolt problem där.
Är det bäst att avmaska och sedan låta honom gå i egen hage ett par dagar?
Tack för hjälpen.

Jag ska prata med de som har ponnyn. De har haft den på foder sedan i somras och är just nu på G att köpa den. Ingen veterinärbesiktning är gjord eller ska göras så det kan vara läge att göra ett träckprov, så det inte finns något dolt problem där.
Är det bäst att avmaska och sedan låta honom gå i egen hage ett par dagar?
Tack för hjälpen.

Träckprov snarast, och så avmaskning efter det. Lättast om han står i egen liten hage som är lätt att mocka ur, och även mocka den hage som han gått i så mycket det går. Spolmaskägg är mycket överlevnadskraftiga.

En 12 årig häst med spolmask skulle jag inte köpa utan rejäl veternär besiktning.

Det går även ett gammalt halvblodssto som går i samma hage, hon är 25 år. Borde vi avmaska henne också samtidigt för säkerhets skull? Hon har tappat både hull och muskulatur det senaste halvåret, men hon är regelbundet avmaskad.
(min 8 åring går också i samma hage)

Det är väl klart att ni ska avmaska 25 åringen oxå! Kan ju va så att hon oxå har mask eftersom hon tappat hull osv. Eller har ni kollar på upp varför hon tappar hullet och muskler?

Det går även ett gammalt halvblodssto som går i samma hage, hon är 25 år. Borde vi avmaska henne också samtidigt för säkerhets skull? Hon har tappat både hull och muskulatur det senaste halvåret, men hon är regelbundet avmaskad.
(min 8 åring går också i samma hage)

Jag skulle börja med träckprov på hela bunten. Kanske det är bandmask som är äldre damens problem, och då måste ni ju välja ett medel som tar den.

Ok Det får bli träckprov. Det känns som om det är bäst att kolla dem ordentligt. Hoppas jag kan få de andra hästägarna med på tåget.
Det äldre stoet fick ett kraftigt kolikanfall för 2 år sedan. Efter det har hon väldigt svårt att tillgodogöra sig fodrets näringsinnehåll. Nu i höstas fick hon en kur Pronutrin (blev dålig i magen) och efter det börjar hon se ta sig lite i hull.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025