avmaskningsfråga

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magella
  • Startdatum Startdatum
M

Magella

När man först avmaskat stoet inom ett dygn efter förlossningen, när bör man då avmaska sto och föl nästa gång och med vilket preparat?

Tilläggsfråga från annan stoägare ;)

När ska man avmaska under själva dräktigheten och med vilket/vilka medel???

Man brukar avmaska stoet med Ivomec (eller motsv) inom 24 h efter fölningen. Och eftersom det är ett 8 v-preparat så väntar man helt enkelt 8 v till nästa avmaskning!

Om du har ett Ivomecår, så fortsätter du med Ivomec. Jag tog istället Pyrantel, eftersom det passade mig bättre i år. Och då har man ju 4 v-intervaller i fortsättningen över sommaren. Som vanligt med andra ord! :)

aha! tack för svaren, då avmaskar jag alltså stoet och fölet var för sej när fölet är ca 8 veckor då med ivomec som jag börjat med. Hur mycket har ni andra gett era föl av normalstora hästar då?
:)

Hmmm, jag gav ju dubbel dos Pyrantel...har för mig att jag räknade på ca 120kg (dubbla födelsevikten), men fölis var stooor när hon föddes!

Gav du dubbel till fölet?? Den lär knappast ha hunnit få bandmask!

Säg inte det, hagen de gick i till att börja med var knappast helt parasitfri. Det är möjligt att det ändå var onödigt? Men jag tänkte även på att fölis ätit en hel del av stoets bajs...

Eftersom det rekommenderas med dubbel dos Pyrantel första avmaskningen så tog jag fölet med. Varför inte?

Dubbla dosen är för att komma åt bandmasken. Bandmask får hästen i sig genom ett gräskvalster och behandlas inte om man inte VET att hästen är smittad, eller om man ändå har ett pyrantel-år, dock inte föl eftersom de inte hunnit äta gräs och få behandlingsbara bandmaskar än. Klart onödigt att ge fölet mer medel än den behöver.

Vadå inte hunnit äta gräs?! Vad vet du så bestämt om hur gräset växer här hemma? Nog tusan hade vi hyfsat gott om gräs när fölis var 8 v, ja redan tidigare. Hon är ju född den 5/4...och började äta av både mammans kraftfoder och tugga på höet och halmen när hon var ett par dagar gammal. De kanske inte sväljer så mycket vid den ålern. Men, gräs tuggade hon i sig rejält när hon var 8 v gammal. Nu, snart tre månader gammal, äter hon gräs som en hel häst! :D

Naturligtvis är det onödigt att ge vilken häst som helst mer medel än den behöver, oavsett. Det säger ju sig själv. I det här fallet verkar det ju inte vara i onödan, pga gräsätande föl. Eller? :confused:

Dessutom var här väldigt varmt väder från mitten av april och i stort sett hela maj. Sånt gillar väl parasiterna desto mer dessutom? :crazy:

Alltså, hunnit äta smittat gräs och maskarna haft tid att utvecklas menade jag. Vad jag förstått spelar inte vädret nån större roll när det gäller bandmasken, det är inte ens säkert att ni HAR bandmasken i era hagar.

Det jag försöker få fram är att man inte bör avmaska i onödan bl.a med tanke på resistens, men även för att fölet ska ha chans att bygga upp ett eget försvar. Att ta medel för att komma åt vuxen bandmask (pyrantel kommer bara åt en del av bandmasken alltså) som fölet med största sannorlikhet INTE har är alltså totalt onödigt, och inget jag skulle utsätta mitt föl för om jag inte behövde.

Det viktiga när man avmaskar (och i allt annat förresten) är att fråga sig VARFÖR gör jag det här och behövs det.

Du har naturligtvis rätt i det du säger. :bow:

Antar att jag är lite överambitiös eftersom det är mitt första föl. Men vad jag har förstått så ska det mycket till innan man kommer upp i farliga doser, så jag tror inte fölis tog någon skada av den enstaka dubbla dosen Pyrantel.

Men jag ska tänka på det till nästa års fölisar! Fast då är det ett Ivomec-år iofs.

Tack för hjälpen! :)

För mej är det ivomec som gäller och jag tänkte då avmaska fölet och mamman när fölet va 8 veckor som ni sa här, då tar jag en dos beräknad på fölets respektive stoets nuvarande vikt ungefär. Jag har inga bevis för att dom har mask då vi inte gjort träckprov på länge men tänkte endå fortsätta avmaskningsprocessen,
Är allt i sin ordning och jag gör rätt?

Helt ok. På stoet kan du gärna ta lite extra så du är säker på att du får bort allt. Det är lätt att underskatta hästens vikt.

utmärkt! visst är det trevlig med forum där man frå svar på sina frågor punkt slut :idea:

Kan man använda vilket Ivermectinpreparat som helst?
Det står i Fass vet att det preparat jag tänkt använda inte ska användas på nyfödda föl.
Eva

Ojj. Läste fel. Så här står det i Fass,Vet om det preparat (Ivermectin) som jag tänkt använda nu vid 8 v och som jag använde till stoet efter fölning!!! :eek:

Dräktighet och laktation
xxxxxxxx. pasta kan ges till häst under alla dräktighetsstadier. Ivermektin överförs till mjölk. När lakterande ston behandlas kan ivermektin överföras och återfinnas i modersmjölken. Eftersom studier beträffande effekten av ivermektin på nyfödda föl saknas, bör avmaskning av ston med nyfödda föl avrådas.
Och om det ursprungliga Ivermectin preparatet:

Dräktighet och laktation
Hästar kan behandlas oavsett ålder och dräktighetsstatus, tjänstgörande hingstar kan behandlas.

:confused:
Hur kan det vara sån skillnad när den verksamma substansen är den samma? Jag frågade på apoteket och dom sa att det var ok till ston efter fölning.
Vågar jag ge det nu tro vid 8 v?
Eva

jag gav stoet det preparatet samma dag fölet föddes. och hon lever än ;) sen vet jag inget om att ge det direkt till föl vid åtta veckor...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka