Avmaskningsfråga

Nethril

Trådstartare
Efter att ha avmaskad den vuxna med axilur en gång så gör jag aldrig om det. Hon blev så jäkla dålig och magen var inte stabil förrän efter över en vecka.

Och efter att ha hört så mycket skräckexempel från ägare vars hundar blivit riktigt sjuka av det så törs jag verkligen inte använda det.

Någon som har ett tips på ett maskmedel som gör sitt jobb utan att sänka hunden allt för mycket?

Vi har ju en 17 v valp som också ska avmaskas så det vore bra om medlet fungerar till båda.

Den stora är inte avmaskad på drygt ett år och nu sedan valpen kom känns det bra att avmaska dem båda.

Tacksam för tips :)

Sv: Avmaskningsfråga

Jag brukar använda drontal komp när jag avmaskar och har aldrig haft några biverkningar.

Varför ska valpen avmaskas? Ut och resa eller har inte uppfödaren gjort det? Tror du den har mask?

Finns ingen anledning att avmaska om valp och vuxen hund är friska och mår bra. Har uppfödaren avmaskat korrekt och ni inte ska resa så behövs det inte.

Jag misstänker att vuxenhund kan behöva maskas av då vi inte gjort det på ett tag (ca 1,5 år) och hon ätit en hel del äckelpäckel när hon lyckats komma åt det.

Valpen har fått en grundavmaskning hos uppfödaren. Kom hit som 11 veckors och har inte fått något mer i avmaskningsväg här.

Det är nog egentligen det här gamla "valpar har alltid mask" som snurrar i huvudet på en..

Om den vuxna hunden inte visa symtom eller du ser mask i avföringen finns det absolut ingen anledning alls att avmaska. Har du en misstanke om mask så köp kolla masken på Apoteket. Bara för att man äter mycket skit måste man inte ha mask.
Om valpen är avmaskad ordentligt som liten så gäller samma som vuxen hund. Endast på veterinärs inrådan eller om man hittat mask.

Tack för svaret! Då kan jag vara lugn med den vuxna. Ser ingen mask eller tecken på mask. Superfin i hull och päls.

Frågade uppfödaren exakt när och med vad valpen avmaskades och han är avmaskad en månad efter födsel med axilur.
Sedan dess har han inte fått något mer. Ser inget i hans bajs men möjligtvis har han sämre päls än den vuxna.

Tror du att detta räcker? Alltså en avmaskningskur vid fyra veckors ålder?

Tack för svaret! Då kan jag vara lugn med den vuxna. Ser ingen mask eller tecken på mask. Superfin i hull och päls.

Frågade uppfödaren exakt när och med vad valpen avmaskades och han är avmaskad en månad efter födsel med axilur.
Sedan dess har han inte fått något mer. Ser inget i hans bajs men möjligtvis har han sämre päls än den vuxna.

Tror du att detta räcker? Alltså en avmaskningskur vid fyra veckors ålder?

Det tycker jag var dåligt med avmaskning. Jag hade avmaskat en gång till nu.

Mina valpar får 3 avmaskningar innan leverans. Sen rekommenderar jag man gör det innan 12 veckors sprutan. Sen gör jag det även vid 6 månaders ålder (min egna idé). Och sen gör jag det inte mer, om jag inte skulle se mask då mm, vilket aldrig hänt.

Första avmaskningen bör göras innan valparna är 3 veckor gamla. Därefter ska valparna avmaskas varannan till var fjärde vecka, upp till 3 månaders ålder. Vilket intervall som avmaskningen ska göras beror på vilket avmaskningsmedel du ger. Vissa avmaskningsmedel ger du dessutom vid ett enda tillfälle (engångsdos) medan andra ges tre dagar i rad.
Den unga hunden kan ibland även behöva avmaskas vid 6 månaders ålder mot spolmask. Därefter avmaskar du den unga hunden som vuxna hundar – det vill säga bara om det behövs. - Rekommendation av veterinär och apotek, vilket ju stämmer väl med vad flera redan skrivit till dig

Till vuxna ger jag oftast milbemax eller drontal.
Valpar banminth eller welpan. Welpan kan jag även ge till unghundar. Det ger man bara till valpar/unghundar.

Stort tack för era svar!
Då avmaskar vi valpen och om den äldre skulle ändras i päls/hull osv kör vi kollamasken på henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka