Avmasknings tips!! AKUT hjälp sökes!

I

icen

Skulle verkligen behöver lite tips från någon kunnig ang avmaskning.
detta gäller ett innackorderings stall med 8 hästar...
Som alla verkar ha maskats lite olika, först var alla med på träck prov men sedan ångrade hälften sig, så nu är det uteslutet.

Nu ska hästarna stallas in i kväll och dom ville avmaska i lördag morgon? Hagarna som hästarna går i är troligen ganska infekterade.
Tidigare har då de "gamla" folket inte maskat med samma medel vid samma avmasknings tillfälle.

Hästarna går 3, 3 och 2 st i olika hagar och dom kommer att gå på mark som dom tidigare gått på, kan tilllägga att stungnfluge ägg har det inte synts till.
Markägaren ville ha hästarna inne, men gav lite vika och sa sedan att vi fick göra som vi ville.
Någon som snabbt kan hjälpa mig med lite tips, vilket medel bör vi andvända? rutiner, fakta? Vad jag vet så ska det finnas två olika typer av medel som man bör alternera med, samt olika varianter av de 2, stämmer det?
De "gamla" är väldigt mkt "så har vi alltid gjort så kom inte här och kom", inte så trevligt.
Mycket tacksam för svar!!!

Sv: Avmasknings tips!! AKUT hjälp sökes!

Jag kan bara säga att jag vet exakt hur det är. Vi har det likadant i det stallet där jag står. Hur mycket jag än har försökt förklara och visa hur det ligger till med avmaskning så är det ingen som bryr sig.

Det är himla tråkigt.

Hoppas att någon kan svara på dina övriga frågor.

Hämta apotekets brochyr om avmaskning! Där står det jätte bra förklarat =) Har min i stallet annars kunde jag ha kollat vad det stod. Det finns även bra information i boken "Hälsoråd för häst" som apoteket säljer... Ja, man ska byta mellan två olika grupper av medel (aktiva substanser), den ena är ivermictin, men kommer tyvärr inte ihåg vad den andra heter. Man ska använda samma medel ett eller två år o sen byta. Att byta mellan olika medel som har samma aktiva substans är det ingen mening med! Ni har sluppit styngflugelarver o det är ju bra, annars kan det krångla till det de åren man använder den gruppen av medel som inte tar styngfluga, de åren får man använda ivermectin ändå vid höstavmaskningen (som ju tar styngfluga).

När ni avmaskar så ska det gå 3 dygn innan ni skäpper in hästarna i den nya hagen.

Det är JÄTTE viktigt att alla i stallet avmaskar med samma medel och samtidigt! Det är viktigast av allt.

Om nu alla har använt olika medel innan, så spelar det inte så stor roll vilket ni tar nu, bara ni använder samma och håller rutinerna som jag sa här ovan. Men ni kanske kan börja med ivermectinet eftersom det tar flest typer av maskar. Ivermectin är aktiv substans i flera avmaskningsmedel, tex. ivomec och bimectin.

Hoppas jag har varit till nån hjälp! Som sagt va så finns all denna information i apotekets brochyr. Och lite mer utförligt! Om du stoppar den under dina stallkamraters näsor så kanske det ger lite effekt. Där står det ju svart på vitt hur man ska göra =)

Det finns två olika sorter av maskmedel ivermectinpreparat, ex ivomec, bimectin, eraquell. Alla har olika tillverkare och pris, här är iaf ivomecen dyrare, men det är samma sak.. Eraquellen har varit billigast, men kan vara lite knivig att få tag på , så jag har kört bimectin. Den smakar äpple och kostade 177kr för en två pack(har två hästar).
Den andra är banminth och är mycket billigare än ivermectinprep. men tar inte speciellt många sorters mask. Men tar iaf bandmasken som inte ivermectinprep. tar, men då måste men ge i mycket större dos.

Det är JÄTTEVIKTIGT att alla ger samma typ av prep. samtidigt eftersom dom två olika sorterna inte tar samma masksorter. Det viktigaste är att dom som går i samma hage maskar samtidigt, eftersom man får rundgång annars, dom smittar varann, genom bajset i hagen.

Våra rutiner är vår (maj)och höst (sep-okt, innan första riktiga frosten) med ivomec prep.
Januari-februari, banminth. Var 3-4 år dubbeldos, (har jag för mig, för bandmasken, som inte är speciellt vanlig) Står på förpackningen vilken mängd man ska ge för att det ska verka.
Jag har haft unghästar och föl dom sista sex åren i stallet och är då extra noga med avmaskningen eftersom dom är mycket känsligare än äldre. Jag undviker ett frenetiskt avmaskande som jag vet endel gör, ännu fler gånger om året. Pga att varje gång man avmaskar överlever dom resistenta maskarna och kan fritt föröka sig.

Och komihåg det finns lika många avmaskningsrutiner som människor. Kolla gärna med en lokal veterinär, vad som gäller för ditt område. Vilka typer av mask som är mest förekommande osv.

Nu är det ju redan lördag, men varför är träckprov uteslutet för att hälften inte vill? Det är ju bra om man vet statusen på sin häst i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 036
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 525
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA