Avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hoppelhase

Trådstartare
Hur är det med hästar, ska man avmaska med jämna mellanrum eller bara när man vet att de har mask? Ska ta hem en häst som med all säkerhet inte blivit avmaskad (eller vaccinerad, skodd eller något annat för den delen) detta århundrade. Vad ska man använda för avmaskningsmedel? Bör jag avmaska honom innan eller efter jag tar hem honom? Något annat att tänka på? Han går med kor nu om det gör någon skillnad.

---
Oh, såg nu att det fanns en nålad tråd om avmaskning... :o Men man verkar inte kunna ta bort sin egen tråd.

Sv: Avmaskning

Börja med att ta ett träckprov så du vet vilket maskmedel du behöver använda. Idag är avmaskningsmedel receptbelagt, så vet. kommer med sannolikhet att fråga om vilken mask du vill avmaska mot.

Det är ju super att hästen går med kor eftersom kor och hästar inte har samma slags parasiter. Men säger som ovanstående, ta först ett träckprov. Kostar 280:- på apoteket, kolla masken heter det.

Nej man kan inte ta bort sina trådar, men man kan radera innehållet. typ skriv något med 10 tecken bara...

Oj, vad jag märker att jag varit borta från hästvärlden länge... Hur gör man ett träckprov?

Hänvisar till nålad tråd om avmaskning etc, högst upp på forumet.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 201
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 870
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka