avmaskning

MinIan

Trådstartare
happ, då var det time för avmsakning..

men, min katt vägrar äta maten som jag har smulat ner avmasknings tabletten i.. finns det nått knep man kan använda? eller ska man testa med nått godare än mjau kattmat? isf vad?

Sv: avmaskning

Det är väldigt individuellt vad katter anser vara smaskens. Vet en del som gömmer pillan i mjukost. Annars är nog det enklaste sättet att ge tabletten direkt i munnen.
Ett sätt som brukar funka är;
Ha katten på ett bord, ta ett stadigt tag i så mycket nackskinn du kan och lyft upp bara precis så att framtassarna lyfter från underlaget. Då hamnar katten i nån form att kattungestadie och blir förhoppningsvis helt avslappnad. Munnen öppnas och det är "bara" att stoppa in pillan långt bak på tungan. Sätt ner katten och massera ev strupen och försäkra dig om att pillan är nedsvald.

jo, så gjorde jag förut, då blev vi ovänner :angel:

men jag höll bara fast katten då.. ska testa det med nackskinnet när jag kommer hem.. tur man har flera piller :p

Man vill ju absolut inte bli ovän med sin katt, hoppas det går bra.

Kan berätta att när jag en gång skulle avmaska stallkatten med Axilur (1 pilla i 3 dagar) så lade jag bara pillan bland torrfodret och han åt upp rubbet. Mkt duktig katt!

Oh..så gjorde vi på vår förra katt och det fick vi bitter ångra.
Mamma körde ner pillret och skulle trycka tillbaka det med tummen.
Slutade med att katten lyckades "pierca" hennes tumma åt båda hållen änna in till benet..köket var därefter rött av blod, och mamsen fick åka till sjukan och få stelkramp och stoppa blodflödet som stod som en fontän..:angel::rofl:

Aj, aj då! Så är det inte meningen att det ska gå till.

Var katten i det här apatiska tillståndet innan ni stoppade in pillan?
Eller den bara exploderade?

Nu beror det ju på vad du vill avmaska emot, men det finns pasta att ge. Både banminth och flubenol finns som pasta. Det är lättare än att ge piller. Pastan kan man i värsta fall kladda på tassarna så att de slickar i sig det själv. Det kan man även göra med tabletter. Mosa pillrena i smör och kladda på tassen. Det är ju ändå säkrare att ge pillrena direkt i munnen. Då vet du att katten ätit upp dem.
Jag brukade ha en liten peang eller pincett när jag tryckte ner tabletterna, då minskar risken för blodvite. :)

jo, jag visste om pastan, men jag valde tabletterna ändå.. dom här tabletterna ska han bara ha en utan står det på förpackningen, annars har jag missuppfattat det helt..
får väl annars ta å kleta kattmaten på hans tass, små mängder helatiden så han får i sig det..

snacka om att min katt var grymt envis, vi fick inte in den i munnen iaf.. så jag kletade ut det i smör och sen kletade det på tassen/benet..

tog fleeeeeera timmar innan han slickade i sig smöret :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama