Avmaskning

V

Vera

Tjoho! Var hos vet för att vaccinera pissen idag och då pratade vi om anmaskning. Det finns nu ett medel som man droppar i nacken och masken är borta. Så skönt, nu slipper jag det problemet med att försöka lura i henne tabletterna. Receptbelagt men ändå! :banana::banana:

Sv: Avmaskning

Profender SpotOn heter det. Jag har använt det i två år, och det är såå enkelt:D

Ja, det ska bli intressant och se om det är lika bra som axiluren jag har slitit med i 9 år nu..men hoppas och tror:smirk:

Ta det lungt med spot-on! En av mina katter höll på att dö av en reaktion på det. Han fick en knytnävsstor böld i nacken som vätskade sig och han var liggande nästan två veckor innan det släppte.

Det var trist att höra. Jag har använt det till mina egna 7 katter, 4 fd hemlösa/förvildade katter och till dotterns två katter. Ingen har reagerat på det.

Jag använder hundvarianten till hundarna utan problem, men katt vågar jag inte efter den händelsen. Vilket är fånigt för statistiskt kan lika gärna mina hundar vara överkänsliga.

Men som sagt, var försiktiga med spot-on.

Nu blev jag lite skrämd:confused: Får väl prova när jag är hemma en hel dag och veterinärstationen är öppen för säkerhets skull då. Fick din katt den reaktionen fort eller hur gick det till????

Nej, det tog nog en dag innan reaktionen kom. Minns inte exakt. Han fick ett hårlöst streck i nacken och jag kopplade inte ihop det med spot-on. Det såg först ut som ett brännmärke och jag funderade på om han kommit i kontakt med en nerblåst elledning eller nåt. Sen kom det en rejäl böld i det hårlösa partiet och sen vätskades den. Skitäckligt. Han bara låg och först varken åt eller drack han. Jag var på väg att avliva honom ett par gånger, men han hade inte ont, han var bara matt. En kväll var han så dålig att jag bestämde att avliva honom på morgonen därpå. Men då vände det och på morgonen började han äta.

Va äckligt! Men jag tror jag tar chansen att prova i alla fall. Men som sagt, jag väntar till veckan när jag är ledig så jag kan hålla koll på henne för säkerhets skull. Tack för svaret:bow:

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama