Avmaskning?!

C

Charlotte

Jo det här med avmaskning.

Har pratat med vet. och dom säger att man inte ska avmaska en hund i onödan. Men min hund går lös i stallet och överallt annars också och man vet aldrig vad hon stoppar i sig. Så jag har avmaskat henne med Axilur nu innan sommaren och funderar på att göra det nu efter också.

Eller vad tycker in? Ska man avmaska? I så fall när?
Berätta allt ni vet och hur ni gör!

Sv: Avmaskning?!

Jag brukar bara avmaska när jag vet att de har mask alt. har en stark misstanke om det. Nu finns ju kolla masken på apoteket till hund och katt med såg jag sist jag var inne.

Risken med att avmaska i tid och otid är ju att maskarna blir resistenta mot medlet.

Jaha men då ska jag köpa sånt där Kolla masken!

Jag har aldrig sett mask på en vuxen hund, förutom när jag tog hand om en omplacering. Så jag avmaskar inte i onödan. Men tikar som ska paras avmaskar jag innan parning, annars blir det inte så ofta.

Jag tror vi är insnöade på hästar och dess många avmaskningar, jag iallefall.

Jag har avmaskat min hund sen hon var ca ett år gammal. Nu tänkte jag avmaska hunden igen i fall att. Men fick som dig rådet att inte avmaska. Jag blev helt paff.

:)

Du kan ju alltid skicka in ett träckprov, så får du en hyfsad aning om hur det ligger till. Ring till SVA och hör!

Avmaskar aldrig rutinmässigt, utan bara vid misstanke om mask. De hundar jag har nu har inte blivit avmaskade sedan valptiden, men de är parasitfria ändå.

Jag avmaskar bara om jag tror att min hund har mask. Jag har iofs rätt bra koll på vad han äter. Han äter varken hundbajs eller smådjur så jag avmaskar väldigt sällan. Senast när jag hittade en hundbajs på kompisens baksida med misstänkt bandmask i. Men han hade ingen mask.

Men vad är "vanliga tecken" på att dom kan ev. ha mask då?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 138
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 425
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka