Avmaskning

Sv: Avmaskning

Har åringen (den med bandmask) gått i annan hage förra sommaren mot de andra?

Tack för ditt svar. Jag har läst så mycket du skrivit o förstått att du har koll på detta:)

Åringen har gått i samma hage sen hon föddes tillsammans med sin mamma. Alltså hon har inte varit i en annan hage där någon annan går nu om du menar så.

Är det inte konstigt att bara hon har bandmask? Borde inte hennes mamma haft det oxå? Eller klarar hon av den själv?

Han som nu har haft noll två år i rad kan man gissa att han kommer ha noll nästa vår oxå om han går ensam i sin hage. Behöver man kolla honom varje år om förutsättningarna är desamma? Kan man bedömma hans hage som "frisk" eftersom han inte har några ägg eller är det bara så att han klarar av det själv?

Oj, ibland uttrycker jag mig lite svårföreståeligt. Jag menade om hon är den enda som gått i gräshagen hon gick i förra sommaren. Bandmasken har nämligen ett gräskvalster som mellanvärd, så har fler hästar gått i den hagen kan de också ha bandmask.

Bandmasken kan vara svår att se på träckprov, så om man misstänker att någon av de andra har det (t.ex. svårt att hålla hull eller kolikanfall) så avmaska dem också.

Unga och gamla hästar har lägre motståndskraft mot parasiter av alla sorter.
Den som nollat och går själv skulle jag slappna av med. Kanske ta prov varannat år, eller om du misstänker att något är galet.

Ja, alltså hennes mamma gick i den hagen sommaren o vintern innan hon fölade. Innan dess kan man säga att alla hagarna var tillsammans o då betades av två hästar (inte våra) under några år. Innan dess inga hästar alls. Så om fölet har bandmask så har hon väl antingen blivit smittad av sin mamma eller så fanns bandmasken här innan våra hästar kom hit. Det är väl de alternativ som finns. Så egentligen kanske alla hästarna har bandmask, men man avmaskar bara om man ser symptom eller?

Hur funkar ett träckprov? (Som ni säkert förstår, har jag inte så mkt kolla på de)

Ja, när jag läste igen så ser jag ju att det var precis det du skrev... Att man avmaskar vid symtom... Lustigt att man kan missa så mycket fast man läser flera gånger...

Hur funkar ett träckprov? (Som ni säkert förstår, har jag inte så mkt kolla på de)

Hur man gör rent praktiskt hittar du i en tråd... om du söker på McMaster borde du hitta den.

För hästägaren är det mer så att att man samlar bajs från hästen, labbet blandar på ett speciellt sätt och tittar i microskåp. Sen räknar de hur många ägg de ser och då får man fram ett tal som visar hur många ägg hästen har per gram träck. Det talet säger då om hästen har lite, mycket eller väldigt mycket. Många släpper inga ägg och behöver således inte avmaskas, eftersom avmaskningen är till för att stoppa smittspridningen i första hand.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III