Avmaskning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lina2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 856
L

lina2

Jag undrar hur ofta ni avmaskar erat dräktiga sto och med vilket preparat..

Sv: Avmaskning

Som övriga hästar. Dvs träckprov för att avgöra om det behövs, och om det behövs så med medlets intervall grässäsongen.

På våren nytt träckprov och helst försöker jag vänta med avmaskning eller tajma in så det blir en ivermectin-dos strax efter fölning för att komma åt ev. fölmask som aktiveras i juvret vid fölningen.

Tack!:bow:
Mitt sto ska föla först i mitten av Juli..kan jag andvända ivomec nu också eller ska jag ta ett annat preparat?

Senast ändrad av en moderator:

Ta träckprov och kolla först. Behöver du avmaska så är ivermectin lämpligt (det finns billigare sorter än Ivomec) eftersom du bör använda det efter fölningen. Samma medel hela säsongen.

Behöver du avmaska så vänta till början av maj så borde det bli lagom intervall till juli.

Det finns säkert andra namn på samma preparat men jag avmaskar alla hästar med dubbel dos Banminth i feb-mars mot bandmasken.

Men fölmasken är väl nästintill utrotad i sverige?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 165
Senast: Piaff
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka