Avmaskning

Sv: Avmaskning

att ta träckprov är det bästa för att veta om hästen har mask och vilken mask/maskar och vilket preparat som är lämpligast att använda.

Tack (: så man maskar inte av om man inte vet säkert om den har mask eller inte?

jag brukar köra "kolla masken" innan betet, efter betet och vid februari ungefär. Behövs det inte maskas, så maskar jag inte..

man tar reda på om hästen har mask och i såfall vad för sorts mask, sedan avmaskar man för det (om det finns behov)

Istället för att ta träckprov (som ej alltid är pålitligt pga att du måste ta ur fler högar från samma häst bla) så avmaska tre dagar innan betesutsläpp med dubbel bahnmint och sedan efter 4-6 veckor med en enkel sådan och efter betet med ivomec. fungerar alldelles utmärkt.
Lycka till!

Istället för att ta träckprov (som ej alltid är pålitligt pga att du måste ta ur fler högar från samma häst bla) så avmaska tre dagar innan betesutsläpp med dubbel bahnmint och sedan efter 4-6 veckor med en enkel sådan och efter betet med ivomec. fungerar alldelles utmärkt.
Lycka till!

Typiskt okunnigt svar.

Träckprovet är tillförlitligt vad gäller rundmaskar (som t.ex. blodmasken som är hästens vanligaste parasit och den man bekämpar under sommaren). Det räcker alltså med en yttepyttemängd träck för att få fram aktuell äggstatus = hur mycket vuxna äggläggande maskar det finns i hästen för tillfället.

Tar du dubbel dos Banminth (varför inte Fyrantel, samma sak fast billigare) tar du vuxna bandmaskar (finns de och behövs bekämpas hos hästen/gården ifråga?) och vuxna äggläggande blodmaskar. 4v senare har du lika mycket ägg som sprids igen, och vad jag vet är betessäsongen längre än 2 månader för de flesta.

Ivomec (varför inte något av de andra ivermectinmedlen som är samma sak men billigare?) på hösten är mot styngflugan. Har hästen verkligen haft några styngflugeägg på sig? Och vad hände resten av sommaren med alla ägg hästen spridit på betet från juni fram till hösten?

Väldigt många avmaskar i onödan, men lika många avmaskar med tokiga intervall, med fel medel och utan att ha någon som helst plan. Med konsekvens och metodik får man snabbt ner parasittrycket i våra hagar och slipper avmaska. Som det sköts idag på många håll så är det inte konstigt att resistensen sprider sig. Vad ska vi då ta till när någon häst får rikligt med mask?

Ta reda på mer fakta, kanske få åka på besök på ett lab där de gör träckprover så får du se hur man går tillväga och vad man hittar innan du kläcker ur dig rena felaktigheter.

Mumlan81 skrev ju att h*n kör Kolla Masken både före och efter betet samt i februari, är det inte onödigt mycket????
Har fått för mig att det dessutom inte visar mycket på vintern utan att aktiviteten kommer igång på vårkanten.
Snälla Madick, jag vet att du är en klippa i denna fråga:love: , vad anser du??

Mumlan81 skrev ju att h*n kör Kolla Masken både före och efter betet samt i februari, är det inte onödigt mycket????
Har fått för mig att det dessutom inte visar mycket på vintern utan att aktiviteten kommer igång på vårkanten.
Snälla Madick, jag vet att du är en klippa i denna fråga:love: , vad anser du??

Jag anser ;) : Lite väl mycket träckprov om det nu inte är så att man har föl och tar prov på dem i februari. Vuxna hästar räcker med prov på våren, och om det visar att avmaskning inte behövs så ytterligare ett på hösten för att kolla hur det står till. Har man haft stadiga siffror i flera prov och inte behöver avmaska räcker det med prov en gång/år.

För mig är träckprovet en hjälp i att få ner smittrycket, och sen bara en avcheckning att man håller det man tänkt.

Jag står i ett stall med både föl, unghästar och vuxna hästar. Därför kör vi igenom allihopa på en gång, har fått ett bra pris då vi köper fler "kolla masken".
Därför blir det tre gånger per år. Hade jag bara haft en häst hade jag inte gjort det men nu så har det blivit så..
Oftast behöver vi inte maska dem alla gånger..

Jag står i ett stall med både föl, unghästar och vuxna hästar. Därför kör vi igenom allihopa på en gång, har fått ett bra pris då vi köper fler "kolla masken".
Därför blir det tre gånger per år. Hade jag bara haft en häst hade jag inte gjort det men nu så har det blivit så..
Oftast behöver vi inte maska dem alla gånger..
Det är ju suveränt att stå i ett sånt stall! Dessutom borde ni börja få koll så det blir mindre och mindre mask? Statistik är kul att föra, oftast är det nya hästar och så 10% av det "gamla" beståndet som behöver avmaskas, och så fölen förstås.

Vart vänder man sig och hur går man tillväga för att göra träckprov?

Lättast är att köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården. Annars kan man ta provet med plastpåsar, skriva ut följesedel direkt från Vidilabs hemsida eller SVA (inte helt säker på hur man går tillväga där). Lägg bajsbollarna i en plastpåse, lägg en lapp med märkning (t.ex. ett nummer eller hästens namn) så det går att härleda till följesedeln, lägg ytterligare en plastpåse om. Lägg i påse + följesedel i ett fodrat kuvert och skicka in till labbet.

Har man många hästar kan man få mängdrabatt, så är ni många i stallet så försök göra ihop.

Finns det några maskar som är aktiva nu? Eller när på våren bör man i så fall skicka in träckprov? Kan man skicka in från två hästar i samma påse i kolla-masken?

Tänk att vissa alltid ska klaga och kalla andra för okunniga?
Det var ett "tips" från mig och självklart går det bra med det billigare alternativa medlen..... dessa avmaskningsråd får jag från veterinär och hon är ej okunnig...Istället för träckprov går det alldelles utmärkt bra att avmaska som jag gör!!! Har gjort detta i flera år och det finns hästägare i mitt stall som tar träckprov istället och det får dom gärna fortsätta med!

Träckprovet är tillförlitligt vad gäller rundmaskar (som t.ex. blodmasken som är hästens vanligaste parasit och den man bekämpar under sommaren). Det räcker alltså med en yttepyttemängd träck för att få fram aktuell äggstatus = hur mycket vuxna äggläggande maskar det finns i hästen för tillfället.

Tar du dubbel dos Banminth (varför inte Fyrantel, samma sak fast billigare) tar du vuxna bandmaskar (finns de och behövs bekämpas hos hästen/gården ifråga?) och vuxna äggläggande blodmaskar. 4v senare har du lika mycket ägg som sprids igen, och vad jag vet är betessäsongen längre än 2 månader för de flesta.

Ivomec (varför inte något av de andra ivermectinmedlen som är samma sak men billigare?) på hösten är mot styngflugan. Har hästen verkligen haft några styngflugeägg på sig? Och vad hände resten av sommaren med alla ägg hästen spridit på betet från juni fram till hösten?

Väldigt många avmaskar i onödan, men lika många avmaskar med tokiga intervall, med fel medel och utan att ha någon som helst plan. Med konsekvens och metodik får man snabbt ner parasittrycket i våra hagar och slipper avmaska. Som det sköts idag på många håll så är det inte konstigt att resistensen sprider sig. Vad ska vi då ta till när någon häst får rikligt med mask?

Ta reda på mer fakta, kanske få åka på besök på ett lab där de gör träckprover så får du se hur man går tillväga och vad man hittar innan du kläcker ur dig rena felaktigheter.[/QUOTE]

Men du, det börjar faktiskt bli mer och mer utbrett med resistenta parasiter, det är ett faktum som vi inte kan bortse från längre...

Varje gång vi avmaskar en häst ger vi maskarna en chans att "vaccinera" sig mot giftet, speciellt om man råkar feldosera (= underdosera) medlet, ge det vid fel tidpunkt eller av fel sort.

Genom att låta bli att avmaska hästar som inte har parasiter kan vi förlänga hållbarheten på de preparat som ännu fungerar. Det finns nämligen inga nya substanser under utveckling, så när alla parasiter blivit resistenta mot de medel som finns kan vi inget göra längre.:crazy:

En veterinär som inte har koll på det kan inte anses speciellt påläst, för detta är ju inget som kommit upp det senaste året, utan har varit ett problem under något längre tid nu.
Ok, det kanske inte har hunnit spridas till hela allmänheten ännu, men en lagom intresserad veterinär kan inte ha undgått problemet och diskussionerna tycker man.

Nu får Madick gärna lägga sig i, men om jag inte är fel ute så är blodmasken (både stora och lilla?) i Sverige redan helt resistenta mot t.ex. substansen i Axilur, och det börjar även dyka upp stammar som är resistenta mot pyrantel.
I USA börjar man få stora problem med Ivemektinresistent blodmask, läste jag i en artikel av en forskare...
Hur ser det ut i resten av Europa? Det fraktas ju säkerligen parasitstammar mellan länderna...

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
574
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka