H
HaastTjej_
Hur ofta ska man avmaska en vuxen häst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Istället för att ta träckprov (som ej alltid är pålitligt pga att du måste ta ur fler högar från samma häst bla) så avmaska tre dagar innan betesutsläpp med dubbel bahnmint och sedan efter 4-6 veckor med en enkel sådan och efter betet med ivomec. fungerar alldelles utmärkt.
Lycka till!
Mumlan81 skrev ju att h*n kör Kolla Masken både före och efter betet samt i februari, är det inte onödigt mycket????
Har fått för mig att det dessutom inte visar mycket på vintern utan att aktiviteten kommer igång på vårkanten.
Snälla Madick, jag vet att du är en klippa i denna fråga , vad anser du??
Det är ju suveränt att stå i ett sånt stall! Dessutom borde ni börja få koll så det blir mindre och mindre mask? Statistik är kul att föra, oftast är det nya hästar och så 10% av det "gamla" beståndet som behöver avmaskas, och så fölen förstås.Jag står i ett stall med både föl, unghästar och vuxna hästar. Därför kör vi igenom allihopa på en gång, har fått ett bra pris då vi köper fler "kolla masken".
Därför blir det tre gånger per år. Hade jag bara haft en häst hade jag inte gjort det men nu så har det blivit så..
Oftast behöver vi inte maska dem alla gånger..
Vart vänder man sig och hur går man tillväga för att göra träckprov?
Finns det några maskar som är aktiva nu? Eller när på våren bör man i så fall skicka in träckprov?