Avmaskning

Sv: Avmaskning

Mina erfarenheter är att avmaska före betessläpp,efter betessläpp och på oftast unga hästar i Februari mot Spolmask om dom visar tendens.

Sv: Avmaskning

Tänk att vissa alltid ska klaga och kalla andra för okunniga?
Det var ett "tips" från mig och självklart går det bra med det billigare alternativa medlen..... dessa avmaskningsråd får jag från veterinär och hon är ej okunnig...Istället för träckprov går det alldelles utmärkt bra att avmaska som jag gör!!! Har gjort detta i flera år och det finns hästägare i mitt stall som tar träckprov istället och det får dom gärna fortsätta med!

Det ÄR okunnigt. Och även av din veterinär. Ditt sätt är INTE att likställa med träckprov och behandling efter behov.

Med ditt exempel tillämpat på mitt aktuella "åtgärdsstall":
Avmaskning med dubbel dos pyrantel i slutet av april då gräset kommer (betessläpp för dem alltså). Sen enkel dos i början av juni 6v senare, då har hästarna hunnit smitta ner sin nya hage i 2v. I början av juli fram till slutet av september får hästarna ut massor med ägg i hagen som de tuggar i sig och återsmittas av. I september avmaskas de med ivermectin trots att styngflugan inte setts, och vips har vi maskar vi inte kommit åt med avmaskningen som fått känna av båda de verksamma grupperna avmaskningsmedel mot lilla blodmasken. Det dröjer inte länge innan vi 1. har mer mask än vi började med 2.resistensutvecklingen snabbas på.

Avmaskningen är i första hand för att bryta smittcirkeln. Då är det ju en GRUNDFÖRUTSÄTTNING att man förstår när det är läge att avmaska, och med vilket medel och vilka intervall.

Vad gäller veterinärers kunskap så anlitar jag olika veterinärer beroende på vad ärendet gäller. De är bara människor och KAN inte kunna allt, dessutom lär man sig mest om det man har intresse för. Så visst kan din veternär vara superkunnig, men det säger inget om dennes parasitkunskaper.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
574
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka