Avmaskning

K

Klackskor

Tre hästar som går ute året om och har ligghall + vinterhage och på sommaren en sommarhage. Två hästar är förtidspensionerade och en skogsrids ca 5 dagar i veckan. Hur skulle ni vaccinera dem då och hur ofta? Vilka månader?

Sv: Avmaskning

Oj, jag menar avmaskning som överskriften! Råkade skriva fel i inlägget

Ta träckprov, så vet du vilket preparat du ska avmaska med (om det behövs).

Träckprov i april, och om det är lågt eller 0 EPG inte avmaska alls. Om högre skulle jag avmaska de som behövde direkt med ivermectin, och sen var 8e vecka resten av "grässäsongen". Nytt träckprov våren efter. De som inte avmaskats nytt träckprov på hösten för avcheckning.

Efter ett par år brukar man fått bukt med det hela så avmaskning inte behövs i regel, och träckprov räcker en gång per år.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Kultur Jag har för exakt 90 dagar sedan och ca 1350 minuter sedan förvärvat mig en akustisk stålsträngad gitarr och gett mig fasiken på att...
Svar
17
· Visningar
535
Senast: Squie
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden