Avmaskning

M

molle

Hej
Har skickat in träckprov till kolla masken och det visade sig att hon hade 550EPG. Så nu ska jag avmaska med Ivomec. Och sedan köra på med mag- och tarmbalans för hon har som vatten innan eller efter högarna.
Men min fråga till Er duktiga på det här med avmaskning.
Hur blir det ifall det bara är jag som avmaskar av alla i stallet? Hästarna går i samma hage på dagtid. Men har ingen möjlighet att hon går i annan hage under tiden. Så är onödigt att bara jag avmaskar nu?
/molle

Sv: Avmaskning

Vad som händer om bara du avmaskar är att din häst kan bli återsmittad av de andra om de har äggläggande maskar i sig.

Men det är väl inte onödigt att avmaska henne ändå? Visst det blir dyrare att göra det flera ggr. Och man får väl göra ett nytt träckprov i vår. Jag måste nästan avmaska nu pga att hon är så konstig i magen.
/molle

Jag menade inte att du inte skulle avmaska, utan berättade bara vad som händer.

Tar du Cydectin istället får du bort även en stor del inkapslade larver, och det skyddar mot ny smitta i 14 dar. Har du tur så fryser det ju på inom 14 dar, då blir hon inte återsmittad nu.

Okey det var jag som missförstod. Men jag pratade med vet. om vad jag skulle ta för avmaskningsmedel och då rekommenderade hon Ivomec eller Eqvimac(stavning är säkert fel.) Men det du rekommenderar är ju bättre ifall det nu inte fryser på.
/molle

Då tar jag och köper Cydectin. Är det receptfritt? För provsvaret sa ju att det var lilla/stora blodmasken. Jag kryssade i rutan för att få reda på vilken det var.
/molle

Hoppas det är okej att jag kapar tråden lite:

Magda - jag har me dåldern blivit en senildement idiot och glömt avmaska Kele. Skulle ha avmaskats (pyrantel) i slutet på oktober :blush: Och inte fan kom jag ihåg det inte, eller jag kom ihåg, skulle köpa avmaskningsmedel och glömde bort båda delarna.

De har gått på gräs senaste tre veckorna igen, och frågan är ska jag avmaska nu, eller ska jag vänta till frosten kommer? Nya damen är avmaskad 29 september med ivermektin, dvs det har gått ett intervall nu. Har gått på gräs senaste tre veckorna hon med. Ska hon också ha nu, och så be att frosten kommer?

Ingen stygnfluga, men leker med tanken på att trycka i båda två ivermektin nu, för inom 8 v från nu MÅSTE fan frosthelvetet och vintern ha kommit (just nu VÄXER gräset, helt sjukt)

Är det ivermectin i Cydectin? För det var vad vet. rekommenderade att det skulle vara? Men h*n slog i fassen när vi pratade.
/molle

Cydectin är moxidectin. Dvs inte ivermektin MEN det hör till samma 'grupp' som ivermektin (så när man ska växla preparat för att undvika resistens så kan man inte ta moxidectin istället för ivermektin utan får ta pyrantel). Så du kan lugnt använda det, skillnaden mot ivermektin är att moxidectin (Cydectin) tar FLER stadier av maskarna, och har längre intervall än ivermektin.

Okey, tack för svaret då tar jag och avmaskar med Cydectin.
/molle

Tjupp Alex!

Kör båda när det är dax för nya damen. Kele har ju lite svårt med maskarna vet vi ju. Och varför inte Cydectin så rensar du upp rejält innan vintern.

Det är ju dags för andra damen NU, så då kör jag i den varsin när Kele kommer hem från hospitalet då (söndag förhoppningsvis). Eller ska jag ge fullblodsdonnan nu och K när hon kommer hem?

Cydectin var ju en bra ide, om jag inte hade ivermektin hemma vill säga =/

När jag ändå har dig på tråden - om K (eller fbldonnan) har 'mycket' blodmask nästa år (igen i Keles fall, fast var ju påväg ner förra året, 550 mot de 'stadiga' 1200.. Så hoppas kan man ju..) så har du ju tyckt 'ta ett cydectinår' och rensa ur. Vilket jag tycker låter vettigt, kan jag göra det även sett ur 'preparatbytessynpunkt. Brukar ju köra två år med ett preparat, byter tredje. Nu har jag ju haft 2 ivermektin, och ett pyrantel (i år), är det okej byta till cydectin om det så att säga 'krävs'? (vad fbldonnan fått för nåt innan har jag inte den blekaste aning om, vet bara att hon fått ivermektin 29/9 i år. Men tror hennes avmaskningar är skötta med tanke på att allt annat var/är skött)

Det räcker gott att bryta av med ett pyrantel-år och sen rensa med Cydectin. Vänta du tills du kan köra båda samtidigt, några dar hit eller dit spelar ingen större roll.

Okej, danke. Då tar vi ivermektin på båda flickorna nu såsnart Kele får komma hem från hospitalet igen. Och så cydectin nästa år om inte Kele chockar med att vara ren/i det närmaste ren på träckprov i vår. Danke!

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 483
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar