Avmaskning...

fettso

Trådstartare
Hur ofta ska man avmaska kattungar??Mina är 12veckor resp 5månader...Och med vilken sorts avmaskningsmedel??

Sv: Avmaskning...

Jag avmaskar inte kattungar alls såvida jag inte vet att de har mask. Jag tar avföringsprov och kollar om de har mask och hitills har ingen testat positivt.

Är de utekatter, om mamman var utekatt eller om man helt enkelt inte ids skicka in ett avföringsprov till SVA räcker det med att avmaska en gång med tex. Axilur. Sedan avmaskar man vid behov (dvs. när det finns skäl att misstänka att katten har mask).

Hur ser man att katten har mask? Mask i avföringen? Något annat?

Vi har två katter, de går ute (vi bor på landet), de är avmaskade som kattungar innan de vaccinerades, nu är de 6 och 7 månader.

Jag antar att de kommer att få mask, men hur ser jag det?

Uppblåst mage, diarré, kräkningar (kan finnas mask i), avmagring, matt päls, pälsfällning, mask runt anus...

Tackar så mycket för svarat - då behöver jag inte vara orolig just nu, mina katter är blanka i pälsen, nästan lite väl tjocka, men inte uppblåsta i magen.

Däremot katten i stallet där jag har min häst är väldigt uppblåst/rund om magen. Ser nästan ut som om hon skall ha kattungar igen, men fick senast i aug/sept så det är det nog inte. Hon är också lite mager trots att hon får mat flera gånger om dagen. Får väl säga till stallägaren att katten nog behöver avmaskas.

Fick hon ungar i augusti är det mycket möjligt att det är ungar på gång igen. Honkatter brukar ofta börja löpa igen 3 veckor efter de fått sin kull.

En utekatt är mer eller mindre kroniskt angripen av mask och det går inte att hålla en utekatt maskfri. Det behövs inte heller för vuxna, friska katter bygger upp en viss resistens mot maskarna och gör sig av med dem på egen hand.

Rutinmässig avmaskning (utan behov) ökar risken för att vi ska få resistenta maskar så ja, det är skadligt att avmaska "för ofta". Inte för katten men för kommande generationer. Vi vill ju helst att dagens avmaskningsmedel ska bita på maskarna om 30 år också eftersom det inte utvecklas nya avmaskningsmedel på löpande band.

Rutinmässig avmaskning (utan behov) ökar risken för att vi ska få resistenta maskar så ja, det är skadligt att avmaska "för ofta".

Jo, det vet jag...
Men jag avmaskar ENDAST då katterna har synlig mask i rompan.
Eller som när den ena blir så dålig så han knappt rör sig...vilket han blir på en gång så det är inte så att jag går och väntar och "låter" honom bli dålig.
Jag var bara rädd att maskarna tillslut inte skulle "försvinna" av medlet.
Men vad jag fått reda på så behöver jag inte oroa mig för det.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
620
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama