Avmaskning

_moa_

Trådstartare
Hur avmaskar man katterna lättast med tabletter? Vi har 7 katter i stallet, vissa är underbara att avmaska (vildkatten är bäst eftersom hon är så rädd att hon inte vågar röra sig:angel: ) medans andra är monster! Jag vågar inte heller stopp ner fingrarna på katterna utan får slänga in tablettbitarna.
Tur att jag ska ha en längre kjol på min brors konfirmtaion för mina lår är fulla av rivmärken.

Alla tips motages tacksamt! Vi kan heller inte vara två alla gånger då man får passa på att avmaska när vildkatten är i stallet och det kan ju vara så att man är själv ibland då.

Sv: Avmaskning

Stäng in en i taget i nått rum där ni har nått gott med tabletten nermosad i. Ta inte Axilur, eftersom den ska göras 3 dgr i rad utan ta Droncit eller nått liknande. Det finns också ett nytt medel som man droppar i nacken, men jag vet inte så mycket mer om det. Vad det täcker osv.

Tydligen heter det Profender Spot On iaf

Senast ändrad:

Om du vill slippa ge tabletter finns ett helt nutt medel, Profender. En tub man klämmer ut i nacken på samma sätt som fästingmedel. Tra både band- och spolmask. Tyvärr receptbelagt ännu, men skulle tippa man kan på det utskrivet per telefon.

Svar till sotis också:

Det kanske man skulle prova! Lät kalas bra! Är ju värt en test, ska ringa blåstjärna nästa gång så får dom skriva ut. Vill dom kolla på någon katt får jag väl ta med min gaphals in:angel:

*KL*
När och med vad skall man avmaska kattungarna. När kan jag börja ge mamman P-piller igen?

Kattungarna bör avmaskas innan de är 21 dagar gamla. Det är spolmask du behöver avmaska dem åt eftersom det är den masken de riskerar att få från sin mamma (bandmask smittar inte katt till katt) så Banminth räcker som avmaskning.

Mamma katt kan du börja ge p-piller när som helst.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har haft katt i hela mitt liv (snart 30) och det har sällan varit några problem, det har mest flutit på. Därför blev jag nu lite...
Svar
13
· Visningar
1 941
Senast: cili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår