Avmaskning

L

**Lina**

Vi ska avmaska våra hästar nu eftersom vi såg stygnflugeägg på benen på dem i somras.

Hur brukar ni göra med hagarna i samband med avmaskningen? Vet att grannstallet låter sina hästar stå inne i 24 h efter avmaskning får att de inte ska bajsa i hagarna men sen går de ut i samma hagar som de gick i innan... Men får avmaskningen nån effekt då? :confused:

Vi har tillgång till flera hagar men jag vill använda den hagen som de går i nu innan avmaskning som vinterhage, är detta genomförbart på ngt sätt?

Väldigt tacksam för hjälp! :cry:

Sv: Avmaskning

Om du måste använda samma hage så tänk på att det tar TVÅ dygn för masken att komma ut. Så man kan låta hästen stå inne andra dagen efter avmaskning.

Ingen anledning att låta hästarna stå inne. Det tar ändå 3-4 dygn innan allt är ute, och hästarna har ändå smittat ner hagarna innan om de har äggläggande maskar i sig.

Magdalena skrev:
Ingen anledning att låta hästarna stå inne. Det tar ändå 3-4 dygn innan allt är ute, och hästarna har ändå smittat ner hagarna innan om de har äggläggande maskar i sig.

Okej det var det jag trodde. Så egentligen bör jag välja en annan hage och låta den de har gått i nu få vila? Hur länge bör den få vila?
Det känns som att det blir skit hur jag än gör för den hagen jag har att välja på har vi som sommarhage egentligen så de gick där för ca 2 månader sen, alltså borde väl den hagen vara lika smittat som den de går i nu? :confused:

Är det dumt att avmaska dem och sen låta dem gå tillbaka till samma hage, sedan ta träckprov i vår, för att inte förstöra nästa års betesplanering totalt? :crazy: Ger avmaskningen nån effekt då?

Enda gången du ska byta hage är om de ska FORTSÄTTA gå kvar där, och då skulle du byta om 3-4 dar efter avmaskning.

Träckprov tar du lämpligast i vår. Låt sommarhagen vara.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 852
Senast: Cicci75
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 715
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur