Avmaskning!!

R

reykurboy

Hur är det däe med avmaskning egentligen... Ska de vila helt en/ett par dagar efter att man avmaskat? Eller ska de ridas lugnt. typ skritta? Eller kan man köra på som vanligt?

Har alltid tagit det lugnt, men nu hör man all världens olika bud så hur är det egentligen?? :confused:

Sv: Avmaskning!!

Det dära får man ta efter eget huvud och förnuft. Själv tar jag det lugnt eftersom det trots allt är gift hästen får, är ju inte direkt något vitaminpreparat. Jag personligen anser att hästen gott kan få en chans att bearbeta det man stoppat i dom. Så gör jag och så tycker jag, du får säkert andra svar där folk kör på som vanligt.

Jag har alltid hört att det inte är någon fara att rida som vanligt efter avmaskning. Det är skillnad när man vaccinerar och det går direkt ut i blodet.

Efter avmaskning bleb pållen dålig i magen...skulle bara skritta en runda dagen efter men så fort jag spände sadelgjorden(på min vanliga sadel) så kastade han sig bakåt och satte sig nästan på rumpan i stallgången....mkt obehagligt! Efter tre dagar var allt bra igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama