Avmaskning...

pimy

Trådstartare
Har gjort träckprov på hästarna och det hittades 300 EPG blodmask. Ska nu avmaska och tänkte använda mig av ett Ivermectin-preparat. Om jag avmaskar nu, vecka 25 så ska jag göra om det om 8 veckors intervall, och då blir nästa gång vecka 33 (mitten av augusti) och gången efter det blir isåfall v 41 (mitten av oktober). Jag undrar nu om det är försent att maska mot blodmask i oktober, ifall de gått i dvala då, för hästarna kommer nog att gå ute på samma hagar som nu fram tills dess så om jag inte avmaskar efter v 33 så kommer de ju att smitta sig själva igen...
Är det bättre att välja ett annat preparat med annat intervall tex banminth med 4 veckors intervall; v 25, v 29, v 33 och 37 istället? Då är vi inne i andra veckan i september istället...

När ska jag göra ett nytt träckprov för att se att avmaskningen tagit död på blodmasken? Är det försent att göra provet i höst tex vid installningen (oktober) eller ska jag vänta och göra det innan vi släpper dem på bete i vår?

Dör äggen till blodmask av tex torka, frost mm? Eller kommer de ägg som bajsas ut och som jag inte lyckas mocka bort från hagen att överleva länge? Tex till nästa sommar?

Jag behöver råd!
Tacksam för hjälp! :bow:
 
Sv: Avmaskning...

Mitten av oktober är helst suveränt, då kommer ni även åt styngflugan om ni har den.

Nytt träckprov skulle jag vänta med till våren om du inte tror att hagen är jättesmittad som de går i nu.
 
Sv: Avmaskning...

å, tack för svaret! Det va skönt att höra att det inte blir för sent i oktober. Då får det bli med ivermectin-preparat som jag tänkt.
 
Sv: Avmaskning...

Vi gjorde vårt första träckprov tidigare, då visade min 1000 EPG och nya hagkompisen 1700!!! Maskade av med Cydectin Vet 18,9 mg/g.
Har problemet med att inte kunna flytta hagar hur som helst. Vet. sa att det var bra att göra nytt prov efter 12 veckor igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmaskning...

Jag skulle avmaska igen med Cydectin efter 12v och vänta med träckprovet till i vår.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
Hästvård Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora...
2
Svar
23
· Visningar
4 595
Senast: FJ_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp