Avmaskning

P

piggis_83

Hittade en fyrantel i stallet, kan jag ge den nu? Eller vilket medel är bäst att ge innan betet? Ska man avmaska nån mer gång under/efter betet och med vad?

/en som har noll koll på avmaskning :angel:

Sv: Avmaskning

Det bästa är om du växlar ca vartannat/vartredje år med Ivomec och fyrantel och bara avmaskar vår och höst. För mycket avmaskning gör att maskarna blir resistenta och det är inte bra!

Okej. Så du menar innan betet och sen i okt/nov?

Ta träckprov innan du maskar. Om inte...vad använde du förra året ? Är du den enda som står i stallet ?

domigo2 skrev:
Det bästa är om du växlar ca vartannat/vartredje år med Ivomec och fyrantel och bara avmaskar vår och höst. För mycket avmaskning gör att maskarna blir resistenta och det är inte bra!

Huruvida man avmaskar bara vår och höst hänger ju helt på masktrycket! Korrekt avmaskning med medlets intervall i tillräckligt stor dos gör inte maskarna resistenta. Du ger helt ok tips, men missar det viktigaste; att göra träckprov för att avgöra parasittrycket först.

Nej det är 3 hästar till. Tror vi haft fyrantel iallafall förra året oxå. Måste erkänna att jag är pinsamt dålig på avmaskningar, dock har jag andra som sköter det så hästen blir iaf inte lidande :angel:

Jag ska kolla vad det står på den. Annars köper jag Ivomec denna gången.

Det är ju inte hästen som blir lidande, utan ALLA hästar (och hästägare) som till slut kommer bli offer för resistenta maskar... Det är ytterst få hästar som får besvär av den mask de har, i första hand avmaskar man för att hålla markerna rena från smitta.

Om ni kör på utan träckprov så är det viktigt att ni alla avmaskar samtidigt och med samma medel, så prata du med dina kompisar först. Dessutom är det billigare att köpa på recept, t.ex 10 st ivermectinsprutor (Ivomec är dyrast, det finns andra medel med samma substans). 4 hästar behöver ju minst 8 sprutor, mer troligt 12, så ett 10-pack gör ni lätt av med och sparar många kronor.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 368
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar