Avmaskning!

G

GaurdianAngel

Har min häst stående på en lösdrift. En av hästarna där har fått blodmask (träckprov) och ägaren vill att hästarna ska avmaskas. Men hur fungerar det?

De kommer ju stå kvar i samma hage ytterligare 2-3 månader. Då måste vi väl avmaska igen några dagar innan de släpps i sommarhagarna?

Sv: Avmaskning!

Ja.

Välj gärna ett preparat som stoppar äggurskiljningen tills dess.
T.ex. Cydectin eller avmaska med preparatets intervall, Banminth 4 veckor det blir nu, mitten på april och mitten på maj.
Så att ni får med så litet parasiter som möjligt till betet.
Har ni tur så hinner ni att slå ut i princip hela genarationen som finns i hästarna nu och skonar på så sätt betet ordentligt från att bli smittat.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
874
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 872
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31