Avmaskning

I

Isidor

Ska maska min häst i morgon med banminth. Ska man maska med dubbeldos eller vad brukar ni göra ?

Byter du till sommarhagen redan? Ska du inte byta hage är det ingen mening att avmaska nu. Dubbel dos Banminth använder man första avmaskningen de år man använder Banminth hela säsongen, och det för att komma åt eventuell bandmask ihop med den vanliga blodmasken. Du vet väl att du behöver avmaska var 4e vecka hela betessäsongen de år du använder Banminth.

Avmaska inte "för att det är så", utan ta reda på vilka maskar man bekämpar när och varför.

Info hittar du här och här .

han ska gå hela sommaren i samma hage. Jag ska maska han bara för att det behövs.

Hur då behövs? Har du tagit träckprov, och vad visade det?

Jag lånar tråden.
Om hästen ska gå kvar i samma hage ett tag till och sedan få mkt långsam invänjning till sommarhagen, hur rekommenderar du att man gör då? I augusti nån gång kanske det blir sommarhage dygnet runt.

nä jag har inte gjort nåt träckprov . Dom andra ska maska sina hästar som går i samma hage. Jag vill bara veta om man ska ha dubbeldos eller inte ???

Jag avmaskade min foderhäst med dubbel banminth nu i mitten av April, han hade inte varit maskad alls på länge (flertalet år) och gick så kraftigt ner i vikt.
Nu 2-4 veckor senare så börjar han öka fint i vikt igen.

Dubbel dos har man bara för att bekämpa bandmasken OM det har konstaterats bandmask via träckprov......men det vet du ju inte om du har...Fast ska man åt bandmasken tycker jag man kan använda Droncit som enbart tar denna mask.

Hm, avmaskade också kusen igår med ovan nämnda medel, på onsdag släpper vi hela gänget på bete :) Vad jag förstod räckte det med den här avmaskningen, det där med var fjärde vecka skulle bara gälla om svåra problem med mask konstaterats? :confused:

Avmaskningen är för att minska smittan på betet. VET du inte vad ni har för parasittryck (mha träckprov) så är det inte läge att strunta i intervallet. Det syns inte på hästarna vilken som har mycket och vilken som har lite mask.

Jag avmaskar mina hästar 2 ggr per år, före och efter betet. Alldeles för sällan enl mina hästkollegor. Efter många diskussioner ang avmaskning tog jag därför och skickade in ett prov för analys. Svaret blev följande: Stora och lilla blodmask 0, Spolmask 0, Bandmask 0 och heller ingen förekomst av ägg från hästens bandmask.
Frågan är nu om jag överhuvudtaget skall jag avmaska hästarna före betesläppet? Har även ett litet föl som är född 20/4. Avmaskade inte stoet inom 24 timmar efter fölning. Träckprovet togs 2 v efter fölning.

Tacksam för ytterligare tips och råd!
:confused:

Grattis till bra hagar och hagrutiner! Självklart behöver du inte avmaska nu, dina hästar har ju inga ägg som smittar ner betet, så att avmaska är ju bara att slänga pengar i sjön.

"Mitt" gamla stall behöver också avmaska sällan, tack vare tidigare goda rutiner och tillräckligt stora marker.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 842
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar