avmaskning

E

Emmizen85

det är så att vi har tre ponnier i en hage nu som dom skall gå i fram till juni innan dom skall byta hage, min ena häst kommer hem nu i maj, jag undrar hur det går med avmaskningen då ? Skall fodervärden till min häst avmaska henne innan hon kommer hit till dom andra hästarna eller avmaskar ja alla hästarna samtidigt när hon kommit hit ? Kan dom gå kvar i samma hage ytterligare en tid efter att man avmaskat dom eller blir man tvungen att byta hage direkt efter att dom "skitit ut " dom ev parasiterna ?

Man avmaskar för betet och smittans skull. Kanske läge att göra träckprov på era hästar? Byte av hage 3 dar efter avmaskningen brukar vara lagom.

Jag skulle inte tvinga henne att avmaska innan hon kom om inte hästen var tydligt angripen. Kanske du skulle begära träckprov istället?!

okej, så det är inget att rekomendera att avmaska alla hästarna samtidigt och sedan låta dom gå kvar en tid ? Man skall alltså avmaska tre dagar innan hagbyte isåfall ? Mvh

Avmaskar ni nu och låter dem gå kvar i vinterhagen så får de ju i sig en massa smitta ändå igen. Bättre att vänta och släppa hästarna på rent bete när de själva är avmaskade för att de inte ska bli så återsmittade.

okej, alltså: avmaska alla hästar samtidigt låta dom gå kvar i vinterhagen i tre dagar sedan släppa dom till den nya hagen ? :)

Hej
Om man är så flitig och plockar skitarna, hur är det då med smittorisken?
Jag har plockat skit i både sommar- och vinter hage i ca 8 år.
Tänkt jag skulle skicka in ett träck prov.
M vH Mannis

Man minskar ju smittan radikalt om man mockar! Hur rent det blir beror ju helt på HUR väl man mockar, och hur hästarna äter i hagen.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
576
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka