Avmaskning+väldigt lös mage=normalt??

M

majja22

Jag avmaskade hästarna med Ivomec i tisdags och såg idag att min häst har VÄLDIGT lös avföring. Som koskit typ. Gick runt i hagen och kikade efter andra högar, och hittade några. I tisdags var hon helt normal i magen, så ev. kan hon ha varit lös sen i ons/tors.

Hon har aldrig reagerat såhär förut på avmaskningsmedel(Jag är nästan säker på att det beror på det), men är det normalt??
Hon är precis som vanligt i övrigt, äter och dricker.

Ska jag köpa mag/tarmbalans och avvakta en /några dagar, eller bör jag ringa vet?
Så här lös har hon aldrig varit förut, och jag vet att det inte är så bra…Bör jag bli orolig, eller kan jag lugna ner mig lite?

Lugna ner dig i någon dag och håll reda på att hon bajsar ch att hon rör på sig i hagen, du ska avra glad att hon ens bajsar! :eek: :) ;) Kolik är värre :crazy:
Attta ut en vetrinär för tidigt kostar bara en massa pengar och ibland kanske inte vetrinären sa så mycket av vad du redan visste....? Så, jag tycker att du ska vänta över helgen och se då hur hon ser ut i magen och har hon inte blivit värre, kontakta vetrinär! :) Lycka till!

Jo, jag har en viss förmåga att ta ut veterinärer för allt, såfort min häst visar minsta lilla, de skojar om att jag är deras bästa kund :crazy:...
Ok, jag lugnar mig en dag eller två :)

Min shettis blev lös i magen nu när jag avmaskade för sommaren. Han fortsatte att vara det, och det praktiskt taget rann av honom, men för den sakens skull behöver det ju inte vara samma sak för din häst. Jag hade också väntat några dagar för att se hur det blir, förutsatt att hästen verkar må bra i övrigt. Skulle det inte gå över så prova FiberPlex från Eclipse Biofarmab. Det gjorde jag och shettisen blev bra igen efter ungefär en vecka. Det står att man ska använda det i 1 till 6 månader så jag fortsätter ett tag till för säkerhets skull.
Funkar inte det så tycker jag att du ska ringa veterinär för att höra vad denna har att säga. Det är ju aldrig fel att ringa för att kolla upp saker.

Du ska nog också ta och kolla avföringen noggrant och se så att hästen inte hade någon mask. Bara så att det inte är det som spökar.

Tyvärr hjälper det ju inte att kolla bajset. De maskar som gör skada är inte de vuxna, utan larver som ännu inte blivit könsmogna. Träckprov kollar förekomsten av vuxna maskar som släpper ägg, och med ledning av det kan man sen avgöra hur mycket smitta hästen fått i sig tidigare och hur avmaskningarna funkat.

Jag har gett henne mag/tarm-balans idag, så får jag avvakta under helgen.
Är hon inte bättre då ringer jag vet., för säkerhets skull och se vad han säger.

Tack för tipset ang. FiberPlex, säljer dem det på granngården?

Träckprov tog jag i mars eftersom hon hade upprepade kolikanfall, och det visade ingen förekomst av ägg från spolmasken och liten förekomst av ägg från blodmasken. Däremot hade hon bandmask så jag avmaskade då med Droncit.

Jag vet faktiskt inte om det finns på Granngården men det skulle jag kunna tänka mig. Har själv köpt det på lokalföreningen där jag bor.

Jo, det vet jag, men jag tänkte mest att om det kommer ut vuxna maskar så måste där ju finnas ägg också. Jag uppmärksammade inte maskarna hos min häst förrän hon blev riktigt lös i magen.

Hon är bra i magen nu.Jag gav mag/tarm-balans i en vecka,det gjorde susen! :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 536
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 307
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka