avmaskning - unghäst

misan

Trådstartare
Jag vet att det finns flera trådar i ämnet, men jag hittade ingen passande. Jag har bara en kort fråga; vilka ska avmaskas i januari/februari? Jag har läst och läst, men ibland står det föl & åringar, och ibland att vuxna inte får spolmask, så unghästar ska avmaskas. Och då borde väl en nybliven 3-åring höra till dem som ska avmaskas? Eller?

Föl och åringar brukar man avmaska. Normalt sett ska en tvååring o över ha fått tillräcklig motståndskraft. Däremot kan gamla hästar behöva avmaskas de med, pga minskad motståndskraft. Bästa är ju att göra ett träckprov!

En treåring ska inte behöva avmaskas nu. Den ska ha fått tillräcklig motståndskraft.

Jag tycker inte att någon häst ska avmaskas nu utan att man är SÄKER på att det är nödvändigt!

Så gör ett träckprov först!!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka