Avmaskning! Snabbhjälp, snälla!

S

Seppo

Vi släpper på bete i veckan och har idag avmaskat alla hästar.

Vi arbetar i stallet för att få så gott som parasitfria hästar genom att i år för första gången isolera våra egna hästar på ett helt eget och parasitfritt bete. Tidigare år har vi tagit emot beteshästar från olika stall där avmaskningen inte skötts helt optimalt och låtit dem gå tillsammans med våra. Vi kommer förhoppningsvis även få byta vinterhage i höst vilket gör kampen mot maskarna ännu enklare.

Men, nu upptäcktes idag att två i stallet har delat en spruta mellan två hästar. Den ena väger drygt 400 kg och den andra knappt 500 kg. Sprutan räcker till 575 kg häst och till min 550 kg-klump gav jag hela för att täcka upp det som eventuellt spottas ut.

Hur mycket av vårat arbete förstörs av att dessa hästar inte getts rätt dos? Om hästarna fått i sig precis varenda milligram (för 287,5 kg häst) är det OK ändå?

En mycket besvärlig situation då jag måste konfrontera dem angående detta. Jag har ögonvittne på att de har delat på sprutan vilket de också erkänt men de säger att de hade en spruta till som de gav lite av till en av hästarna. Spruta två är dock spårlöst borta.

Sv: Avmaskning! Snabbhjälp, snälla!

Det som har hänt är väl att de istället för att ge maskarna dödlig dos har "vaccinerat" dem och gett dem en chans att anpassa sig till gifterna?

Klart olämpligt när resistans är ett så stort problem...

Vi släpper på bete i veckan och har idag avmaskat alla hästar.

Vi arbetar i stallet för att få så gott som parasitfria hästar genom att i år för första gången isolera våra egna hästar på ett helt eget och parasitfritt bete. Tidigare år har vi tagit emot beteshästar från olika stall där avmaskningen inte skötts helt optimalt och låtit dem gå tillsammans med våra. Vi kommer förhoppningsvis även få byta vinterhage i höst vilket gör kampen mot maskarna ännu enklare.

Men, nu upptäcktes idag att två i stallet har delat en spruta mellan två hästar. Den ena väger drygt 400 kg och den andra knappt 500 kg. Sprutan räcker till 575 kg häst och till min 550 kg-klump gav jag hela för att täcka upp det som eventuellt spottas ut.

Hur mycket av vårat arbete förstörs av att dessa hästar inte getts rätt dos? Om hästarna fått i sig precis varenda milligram (för 287,5 kg häst) är det OK ändå?

En mycket besvärlig situation då jag måste konfrontera dem angående detta. Jag har ögonvittne på att de har delat på sprutan vilket de också erkänt men de säger att de hade en spruta till som de gav lite av till en av hästarna. Spruta två är dock spårlöst borta.

Du är ju för fan sorglig, människa.
Detta är inte sant, det är bara du som är paranoid.
Jag börjar tro att du är riktigt sjuk när jag helt plötsligt upptäcker att du under flera månaders tid inte låtsats om att du vet vem jag är, utan bara deltagit i diskussioner som en utomstående som inte vet någonting om mig eller min häst.
Att börja ställa frågor kring stallet osv, när du mycket väl vet vem jag är och allting om situationen där, det känns i mina ögon rätt skrämmande.
Vi använde två sprutor.
Sen två till eftersom ni vägrade tro oss.

Inget att göra nu, oavsett hur det är.

Till andra år: se till att EN har ansvaret för att alla hästar avmaskas, och genomför avmaskningen. Då behöver inte såna här situationer uppstå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka